Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Elena Badea, Director Marketing Ernst & Young Romania: Sansele economiei turce de a deveni un star puse sub semnul intrebarii?

Elena Badea, Director Marketing Ernst & Young Romania: Sansele economiei turce de a deveni un star puse sub semnul intrebarii?
de la 07 Iun. 2013
Elena Badea, Director Marketing Ernst & Young Romania: Sansele economiei turce de a deveni un star puse sub semnul intrebarii? Tags: opiniielena badeaernst & young romaniaturciaeconomiestarinvestitii

Taksim este cartierul din zona europeana a Istanbulului in care tinerii turci se aduna sa isi petreaca timpul liber, la fel cum Centrul Vechi focalizeaza energia tinerilor din Bucuresti. Firesc, acelasi loc era propice pentru a-si exprima, in ultima perioada, punctul de vedere. Daca facem zoom out, la fel de firesc, cel mai mare si dezvoltat oras al Turciei, Istanbulul, este cel in care tinerii turci au ales sa se exprime.

Istanbulul are acest statut in primul rand datorita infuziei extraordinare de capital strain din ultimii ani, beneficiind de cele mai multe investitii straine dintre toate orasele Turciei. Numai in 2011, numarul proiectelor de investitii straine a crescut cu 70% in Istanbul. Pe fondul unui oras deja foarte bine conectat economic si cultural cu Europa, cu infrastructura dezvoltata si forta de munca educata, Istanbulul a devenit un hub economic in toata puterea cuvantului, atragand mai mult de 50% din totalul proiectelor derulate de investitorii straini in Turcia intre 2007 si 2012.  
  
Turcia, in general, aproape si-a triplat PIB-ul per capita in ultimii 10 ani, ceea ce spune foarte multe despre dinamismul mediului economic al tarii si despre interesul si increderea investitorilor straini in economia turca. Unii investitori si analisti chiar spun ca Turcia ar trebui introdusa in acronimul select al tarilor BRIC, datorita atractivitatii perspectivelor ei economice. Turcia este a 18-a economie a lumii ca PIB, HSBC estimand cu cateva luni in urma ca Turcia va ajunge a 12-a economie a lumii pana in 2050.   
  
La fel de important, mediul economic din Turcia a devenit din ce in ce mai sofisticat in ultimii ani. Referindu-ma tot la investitiile straine, este remarcabil faptul ca mai mult de o treime din aceste investitii in ultimii 5 ani (2007-2012) au fost in sectoare bazate pe cunoastere, ca tehnologia informatiei, telecomunicatii si servicii financiare. In contrast cu tendinta mondiala, Turcia a avut o performanta remarcabila la capitolul investitii straine in 2011, acestea crescand cu 76% fata de 2010 (conform World Investment Report, iulie 2012). Totusi, in 2012 investitiile straine directe au scazut, dar cu un procent mai mic decat economiile europene (-22,1% in Turcia, versus -36,1%).  

De unde acest interes extraordinar pentru Turcia? In primul rand, Turcia are o piata interna de 74,6 milioane de consumatori, cu un PIB pe cap de locuitor estimat la 11.489 USD in 2013 si o locatie geografica foarte avantajoasa (facand jonctiunea intre Europa, Asia si Orientul Mijlociu), care o face un potential centru de operatiuni pentru companiile multinationale care activeaza in regiune, cu acces la o piata regionala de 1,5 miliarde de consumatori. Dar nu doar locatia si piata interna au contat. In ultimii ani, statul si economia au trecut prin reforme structurale: reforma bancara, privatizari, liberalizarea statutului investitiilor straine. Trebuie notat de asemenea si faptul ca Turcia a incheiat un program cu FMI-ul si a inceput negocierile pentru a deveni membru UE. Tot la capitolul avantaje competitive ar trebui adaugate si populatia tanara (cu o mediana de 28 de ani), cultura antreprenoriala existenta in Turcia, infrastructura din ce in ce mai dezvoltata si costul cu forta de munca destul de scazut. In 2009, costul mediu orar cu forta de munca in Turcia era de 2,98 USD, fata de 5,23 USD in Brazilia si 13,19 USD in Cehia.
 
Discutiile dinaintea fenomenelor care induc volatilitate in aceste zile erau despre necesitatea indepartarii unor bariere pentru investitii. Focusul strategic era pe imbunatatirea sistemului de educatie, impulsionarea inovatiei si eficientizarea administratiei publice si de stimulare a dezvoltarii unor centre economice altele decat cele traditionale, cum este Istanbulul. 
 
Se discuta despre micsorarea deficitului de cont curent si a inflatiei, unde deja s-au luat masuri in ultimii ani. Inflatia a fost adusa de la 25%, la inceputul anilor 2000, la o medie de 8,9% in 2012. De asemenea, deficitul de cont curent a fost adus la 2,1% din PIB in anul 2012.
 
Tot inainte de volatilitatea pietelor indusa de evenimentele ultimelor zile, investitorii straini vedeau Turcia ca pe economia unde trebuie sa investeasca sau sa se extinda. Conform Ernst & Young 2013 Turkey Atractiveness Survey realizat la finalul anului 2012, mai mult de jumatate dintre respondenti planuiau sa mareasca investitiile in Turcia. Mai mult, 80% dintre ei se asteptau ca Turcia sa devina o destinatie si mai atractiva pentru investitii pana in 2015, iar 44% dintre ei se asteptau ca Turcia sa devina un hub economic regional si global in urmatorii 10 ani. 
 
De asemenea, investitiile deja realizate sunt un dat care va continua sa hraneasca economia turca. Sa luam doar exemplul industriei auto: Turcia este al cincilea cel mai mare producator de vehicule comerciale usoare. Sa nu uitam din aceasta ecuatie apetitul existent pentru pietele emergente din partea investitorilor la nivel mondial si, mai ales, apetitul pentru piata turca. La sfarsitul lui decembrie, doar 2,1% dintre respondentii chestionarului la care au raspuns 201 lideri de business din 29 de tari considerau ca atractivitatea economica a Turciei se va deteriora semnificativ in urmatorii trei ani. Increderea investitorilor in economia Turciei era in top, depasita doar de Brazilia. 80,4% dintre respondenti credeau ca atractivitatea investitiilor in Turcia va creste.
 
Acesta era tabloul pana acum cateva zile. Turcia era recunoscuta ca o economie cu potential foarte ridicat, cu o crestere economica ce ar fi trebuit sa depaseasca 5% pe termen mediu (conform Ernst & Young Rapid-Growth Markets Forecast, aprilie 2013). 
 
S-a schimbat ceva fundamental in ultimele zile? Sunt sansele de dezvoltare si de impunere a Turciei ca un star al economiei mondiale puse sub semnul intrebarii, la fel ca si infuzia de capital strain careia i se datoreaza in mare masura dezvoltarea sa economica? Fundamentele economiei sunt bune, masurile luate in ultimii zece ani raman, la fel ca si realitatea faptului ca Turcia a fost una dintre economiile care a trecut cel mai usor prin perioada dificila economic la nivel mondial din ultimii 3-4 ani. Decidentii au demonstrat viziune, impunand stabilitate si intarind clasa mijlocie. Cu siguranta, miza prosperitatii economice a Turciei este prea mare pentru ca volatilitatea de acum sa nu fie depasita. Toti indicatorii si realitatile despre care am discutat nu au fost intamplatoare, ci au fost efectele unei strategii care probabil va continua si va continua sa construiasca incredere.
 
Autor: Elena Badea (FOTO), Director Marketing, Ernst & Young Romania


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor


Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement