Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Traian Basescu i-a trimis o scrisoare Avocatului Poporului, Victor Ciorbea

Traian Basescu i-a trimis o scrisoare Avocatului Poporului, Victor Ciorbea
de la 05 Iul. 2014
Traian Basescu i-a trimis o scrisoare Avocatului Poporului, Victor Ciorbea Tags: traian basescuvictor ciorbeapresedinteavocatul poporuluicurtea constitutionalascrisoareeducatie

"In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 486 din 30 iunie 2014 a fost publicata Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 49/26 iunie 2014 privind instituirea unor masuri in domeniul educatiei, cercetarii stiintifice si pentru modificarea unor acte normative. In acest context, in temeiul dispozitiilor Art. 80 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata, va solicit sa analizati posibilitatea de a va exercita competenta de a sesiza direct Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a ordonantei de urgenta mai sus indicate, conform Art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata si Art. 13 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru considerentele de mai jos", scrie presedintele, in documentul din 4 iulie.

"Prin O.U.G. nr. 49/26 iunie 2014 au fost adoptate o serie de modificari legislative cu un puternic impact negativ atat in sfera invatamantului preuniversitar, cat si in planul invatamantului universitar: posibilitatea organizarii, in cazuri temeinic justificate, a unei sesiuni de bacalaureat speciale, trecerea terenurilor si a cladirilor in care isi desfasoara activitatea elevii, palatele si cluburile acestora, cluburile sportive scolare, ale caror cheltuieli curente si de capital se finanteaza de la bugetul de stat, din domeniul public al statului in domeniul public al unei unitatii administrativ-teritoriale, la cererea Consiliului Judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a consiliului local, dupa caz, prin hotarare a Guvernului, organizarea programelor de studii universitare de doctorat si la forma de invatamant cu frecventa redusa, reglementarea initiativei infiintarii unei institutii de invatamant superior particular si de catre persoane fizice sau grup de persoane fizice, trasarea regimului juridic al institutiilor de invatamant superior ca persoane juridice de drept public sau, dupa caz, persoane juridice de drept privat si de utilitate publica, organizarea concursului de ocupare a functiilor de director si de director adjunct de catre inspectoratul scolar, participarea in calitate de membri, in consiliile de administratie a unitatilor de invatamant de stat a primarilor si presedintilor consiliilor judetene, crearea unei noi categorii de functii didactice in cadrul unitatilor de invatamant superior", subliniaza Basescu.
 
"Potrivit alin. (4) si (6) al Art. 115 din Constitutie, ordonantele de urgenta pot fi adoptate «numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata», neputand «afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie».
 
Din coroborarea celor doua prevederi constitutionale mai sus indicate, pentru emiterea unei ordonante de urgenta, trebuie indeplinite, in mod cumulativ, cele doua cerinte: urgenta si sfera obiectului de reglementare.
 
Astfel, in ceea ce priveste urgenta, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 258/2006 publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 341 din 17 aprilie 2016, s-a stabilit ca «(…) inexistenta sau neexplicarea urgentei reglementarii situatiilor extraordinare, de natura sa justifice adoptarea unei masuri de inlaturare a stabilitatii institutiei legale, reglementata prin instituirea duratei perioadei de exercitare a unor functii, constituie in mod evident o bariera constitutionala in calea adoptarii de catre Guvern a unei ordonante de urgenta in sensul aratat. A decide altfel inseamna a goli de continut dispozitiile art. 115 din Constitutie privind delegarea legislativa si a lasa libertate Guvernului sa adopte in regim de urgenta acte normative cu putere de lege, oricand si - tinand seama de imprejurarea ca prin ordonanta de urgenta se poate reglementa si in materii care fac obiectul legilor organice - in orice domeniu.». Mai mult decat atat, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 421/2007 din 9 mai 2007, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 367/30 mai 2007 s-a hotarat in sensul ca «(…) urgenta reglementarii nu echivaleaza cu existenta situatiei extraordinare, reglementarea operativa putandu-se realiza si pe calea procedurii obisnuite de legiferare».", explica presedintele tarii.
 
"Cu privire la a doua conditie, in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 738/2012, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 690 din 8/10/2012, a statuat ca: «(…) sunt institutii fundamentale ale statului acelea reglementate expres de Constitutie, in mod detaliat ori macar sub aspectul existentei lor, in mod explicit sau doar generic, respectiv institutiile cuprinse in titlul III din Constitutie, precum si autoritatile publice prevazute in alte titluri ale Legii fundamentale. Cat priveste intelesul sintagmei „afectare a regimului institutiilor fundamentale ale statului” se au in vedere toate componentele care definesc regimul juridic al acestora - structura organizatorica, functionarea, competentele, resursele materiale si financiare, numarul si statutul personalului, salarizarea, categoria de acte juridice pe care le adopta.
 
Curtea Constitutionala a statuat, prin Decizia nr. 1.189 din 6 noiembrie 2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 787 din 25 noiembrie 2008, ca ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate daca „afecteaza”, respectiv produc consecinte negative asupra regimului institutiilor fundamentale ale statului, in schimb, pot fi adoptate daca, prin reglementarile pe care le contin, au consecinte pozitive in domeniile in care intervin.
 
Curtea Constitutionala retine ca reglementarea pe calea ordonantelor si a ordonantelor de urgenta constituie, asa cum se prevede expres in Art. 115 din Constitutie, o atributie exercitata de Guvern in temeiul delegarii legislative, iar depasirea limitelor acestei delegari, stabilite prin insusi textul Constitutiei, reprezinta o imixtiune nepermisa in competenta legislativa a Parlamentului, altfel spus, o violare a principiului separatiei puterilor in stat. ».", scrie seful statului.
 
"De asemenea, prin Decizia nr. 1.569 din 6 decembrie 2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 139 din 1 martie 2012, Curtea a decis cu privire la transferul patrimoniul unitatilor de invatamant privat si confesional catre fondatorii acestor entitati, in caz de desfiintare, dizolvare sau lichidare.
 
Totodata, dreptul la invatatura este asigurat in conformitate cu Art. 32 alin. 1 din Constitutie, iar, potrivit Art. 44 alin. 2 din legea fundamentala, proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular.
 
Prin adoptarea de catre Guvern a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 49/26 iunie 2014 privind instituirea unor masuri in domeniul educatiei, cercetarii stiintifice si pentru modificarea unor acte normative a fost incalcat regimul constitutional privitor la emiterea ordonantelor de urgenta, fiind nesocotite, in acelasi timp, dreptul la invatatura si dreptul la proprietate privata.
 
Democratia constitutionala si statul de drept impun nu numai respectarea principiului separatiei si echilibrului puterilor, ci si obligatia respectarii Constitutiei Romaniei si, implicit, a jurisprudentei Curtii Constitutionale.
 
In indeplinirea misiunii sale constitutionale si legale Avocatul Poporului, autoritate publica autonoma si independenta fata de orice alta autoritate publica, isi desfasoara activitatea in scopul apararii drepturilor si libertatilor persoanelor fizice in raporturile acestora cu autoritatile publice.
 
Fata de cele expuse, avand in vedere competenta exclusiva de a sesiza direct Curtea Constitutionala, consider ca respectarea Legii fundamentale trebuie sa fie asigurata, in acest caz, prin intermediul institutiei Avocatului Poporului", conchide Basescu.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement