10 greseli de comunicare pe care trebuie sa le evite orice manager
managercomunicareresurse umane
Managementul inseamna, in mare masura, comunicare eficienta pe multiple paliere. Totodata, erorile de comunicare pot avea determina reactii in lant cu un impact negativ mult mai puternic decat pare la prima vedere.
Greselile de comunicare la acest nivel apar tocmai atunci cand un manager nu acorda suficienta importanta procesului de transmitere a informatiilor. O astfel de eroare poate avea consecinte grave.
Care sunt greselile de comunicare intalnite frecvent in practica? Intelegerea lor este primul pas catre o strategie de comunicare eficienta.
1. Transmiterea unor informatii neverificate
Verificarea informatiilor pe care le comunicam include mai multe etape, de la controlul surselor pe care ne bazam si verificarea acuratetii continutului, pana la editarea materialului pe care il transmitem.
Bazati-va cat mai mult pe fapte concrete, date, cifre si surse de incredere. Asigurati-va ca ceea ce comunicati este clar si corect din toate punctele de vedere.
2. Transmiterea vestilor proaste pe e-mail
Niciun subiect sensibil nu ar trebui sa fie tratat pe e-mail, fie ca e vorba de business sau de resurse umane. Vestile proaste pentru colaboratori, superiori sau subordonati trebuie anuntate si discutate intr-un cadru personal.
3. Evitarea discutiilor dificile
Feedback-ul negativ este inevitabil in anumite momente, fie ca suntem cei care il ofera sau cei care il primesc. Amanarea si evitarea nu fac decat sa transforme problemele mici in probleme mari.
Cheia este pregatirea inainte de astfel de conversatii.
4. A reactiona in loc de a raspunde
Reactiile emotive reprezinta cel mai mare risc pentru reputatie. Raspunsul presupune o miscare strategica, bine calculata. Autocontrolul este esential atat in relatiile cu ceilalti, cat si in fata evenimentelor neprevazute.
5. Pregatirile insuficiente
Planificarea si pregatirea trebuie sa devina o obisnuinta. De la rapoarte si prezentari, pana la discursuri si sedinte, asigurati-va ca sunteti intotdeauna bine pregatit.
6. Presupunerea ca v-ati facut inteles
Presupunerile stau la baza tuturor scurtcircuitelor de comunicare. De la sarcini neindeplinite la timp sau evenimente dezastruoase, multe pot fi rezultatul presupunerii ca am transmis ceva clar. Oferiti cat mai multe explicatii si asigurati-va ca ati transmis in timp util si in mod corect ceea ce aveati de spus.
7. O abordare inflexibila
Nu ramaneti blocat in tipare. Chiar daca exista solutii testate in timp, uneori este necesara o abordare complet noua, pentru rezultate mai bune. Puneti accentul pe transparenta si dialog deschis. Fiti deschis la sugestii, testati noi metode.
8. Idei preconcepute in privinta altor persoane
Un om este mai mult decat reputatia sa. Ramaneti deschis si nu judecati un nou colaborator sau un nou angajat pe baza a ceea ce auziti. Stereotipurile sunt nu doar unul din principalele obstacole in calea comunicarii, ci si riscul de a rata experiente valoroase.
9. Blocarea intr-un singur rol
Proactivitatea nu este "rezervata" doar subordonatilor. Dezvoltarea profesionala se bazeaza pe deschidere in fata noutatilor si actiune la momentul potrivit. Nicio pozitie profesionala nu trebuie sa devina prea confortabila: testati noi directii si fiti un exemplu de proactivitate pentru ceilalti.
10. Invadarea spatiului personal
De multe ori neintentionata, o astfel de greseala poate avea consecinte neplacute de ambele parti. Respectarea datelor private, a spatiului personal si a informatiilor confidentiale trebuie sa devina o prioritate. Atentie, mai ales, la informatiile transmise pe e-mail.
Foto: pixabay.com