Fondatoarea Metal Mafia din New York, o intreaga "uzina de bijuterii si accesorii", vinde prin intermediul telefonului 7.000 de produse, de la gene false, pana la piercing-uri, care costa intre 2 centi si 2 dolari.
Modul in care angajatii VAND - si cum le permiti sa VANDA - nu depinde doar de migrarea unui produs, spune Nornberg. "Este vorba de ceea ce reprezinta compania ta si la ce se asteapta clientii de la tine, atunci cand realizeaza o comanda sau iti cer ajutorul".
Drept rezultat, daca angajezi oamenii nepotriviti in vanzari, costurile vor fi catastrofal de mari, nu din cauza banilor pe care ii investesti in anunturile de angajare si interviuri, ci pe fondul relatiei defectuoase care se va isca intre un angajat ineficient si clienti. Cum va fi perceputa compania ta? Nornberg a dezvoltat un proces format din 10 pasi, care poate fi folosit pentru asigurarea unui climat bun, in momentul angajarilor.
1. Trebuie sa stii pe cine cauti.
La Metal Mafia, Nornberg ii inscrie pe candidatii pentru un job in vanzari in trei categorii: a) cei care vor sa vanda si au mai facut asta; b) cei care vor sa vanda, deoarece ar accepta orice job si c) cei care nu au vandut niciodata, dar considera marketingul o oportunitate excelenta. Pe cine va alege, dupa noua ani la conducerea companiei sale? Pe cei din categoria c). Ei sunt deschisi, interesanti. Primul grup are deja obiceiuri proaste si al doilea nu se implica trup si suflet in munca respectiva.
2. Anuntul de angajare trebuie sa fie bine scris.
Spune-le candidatilor inca de la inceput definitia companiei tale. Ce asteptari ai? De exemplu, Nornberg nu le permite angajatilor sa stea pe Facebook in timpul orelor de program si mentioneaza acest aspect, in anuntul de angajare. Candidatii trebuie sa fie de acord cu regulile tale, altfel nu au de ce sa vina la interviu.
3. Testeaza-ti aplicantii.
Poti afla daca oamenii sunt orientati spre detalii. Nornberg insereaza trei intrebari in descrierea jobului sau, la care aplicantii trebuie sa raspunda (fara campuri "obligatorii"). a) Ce te motiveaza? (Daca esti motivat de bani si beneficii, nu veni la interviu); b) Ai practica vreodata un sport? Daca nu, la ce activitati competitionale ai participat? (Nornberg nu ii accepta pe fostii jucatori de fotbal. Nu doreste sa ii angajeze pe cei care asteapta "ca mingea sa vina la ei".) c) Daca ai putea sa faci orice iti doresti, care ar fi acel lucru? (Nornberg nu este interesata de "yesmeni", aceia care vor spune ca ar deschide un magazin de accesorii). Daca un candidat nu raspunde la cele 3 intrebari, va fi descalificat. "Arunc CV-ul la gunoi", spune Nornberg.
4. Foloseste un interviu telefonic de 10 minute.
Nornberg recomanda interviul telefonic de 10 minute cu fiecare candidat. "Un vanzator de exceptie va "vana" oportunitatea"a declarat Nornberg. Poti folosi un scenariu de vanzari. De exemplu, Nornberg apeleaza la urmatoarea poveste: "Daca deschidem o noua linie de inele si primul client pe care il suni iti spune ca are deja asa ceva, cum te descurci?" ("Multumesc, la revedere" NU este cel mai inspirat raspuns).
5. Vorbeste personal cu candidatii.
La Metal Mafia, un interviu cu Nornberg, fata in fata, dureaza intre o ora si o ora si jumatate. Nornberg isi analizeaza bine oamenii. Este atenta la momentul sosirii candidatului. Daca acesta intarzie chiar si 3 MINUTE, il refuza. Ii observa mersul. O atitudine curajoasa este ceea ce cauta. Daca respectivul candidat a venit la interviu cu o cana de cafea in mana sau se joaca tot timpul pe smartphone, este eliminat. Desigur, o strangere de mana "moale" sau o interactiune modesta te descalifica.
6. Cum gandeste candidatul respectiv?
In timpul unui interviu de angajare, Nornberg pune intrebari precum: "Ai 30 de zile sa deschizi 30 de conturi. Pe cine o sa suni?". Daca respectivul angajat spune ca ar apela la Google, pentru a avea 50.000 de rezultate, fara nicio directie anume...este descalificat. Un candidat recent a spus ca ar vizita un magazin coreean de bijuterii, deoarece vorbeste limba respectiva si vanzatorii de acolo sunt amabili. Nornberg ii intreaba pe candidati si ce probleme au avut in copilarie. Cum le-ati depasit? "Ca vanzator, te vei confrunta mereu cu refuzuri", explica Nornberg. Ea vrea sa stie daca esti indeajuns de intelept sa inveti din situatiile zilnice.
7. Incercarea moarte n-are
Nornberg ii pune pe candidati la munca. Le da o lista cu 12-15 magazine la care sa sune imediat, in timpul interviului de angajare, pentru a vedea cum s-ar descurca. Cei care nu reusesc sa respecte lista, dar obtin unele date din interior (care pot fi folosite pe viitor) raman in cursa; cei care sunt superficiali sunt eliminati.
8. Judecata celor 8
Nornberg isi invita echipa de vanzari, formata din opt persoane de baza, sa il "scaneze" pe respectivul candidat, sa-i adreseze intrebari. "Ei vand zilnic pentru compania mea si stiu cum merg lucrurile". Daca angajatii Metal Mafia nu sunt multumiti de candidat, acesta trebuie sa-si incerce norocul in alta parte.
9. Instruieste-ti proaspatul angajat.
Recrutarea nu se incheie la semnarea contractului individual de munca. Angajatul trebuie instruit. Nornberg isi instruieste personal angajatii - timp de 3 saptamani, 8 ore pe zi. Se concentreaza asupra familiarizarii angajatilor cu produsele Metal Mafia. "Nimeni nu vrea sa vorbeasca la telefon cu un client si sa ii spuna: "Pai, nu stiu... Stati sa il intreb pe sefu'", spune Nornberg. Angajatii noi studiaza produsele concurentei, pentru a le "inlocui" cu cele de pe rafturile Metal Mafia.
10. Noi comportamente.
Cand vine vorba de vanzari, Nornberg are nevoie ca oamenii sa se concentreze nu doar pe o vanzare, ci sa isi asculte cu adevarat clientii. Ea vrea ca acestia sa asculte "nu doar ceea ce se spune, ci si ceea ce NU se spune". Mizeaza pe acuratete. Valorile Metal Mafia trebuie sa fie respectate.
Daca un candidat va trece testul de foc, va fi angajat. "Daca stii sa canti "imnul companiei mele", atunci te angajez", spune Nornberg.