3 motive pentru care managerii de linie nu trebuie sa preia rolul de manageri HR
manager hrmanagement hrmanagementul resurse umane
Sunt numerosi sefi de linie, sefi de departament care ocupa si pozitia de manageri HR, fie ca vor sau nu acest lucru.
Unora li s-a trasat aceasta responsabilitate de la bun inceput, de la angajare. Altii au inteles pe parcurs, in mod tacit, ca trebuie sa faca si pe psihologii, sa motiveze cand e nevoie, sa se ocupe de managementul performantei atunci cand nu traseaza strategiile propriului departament.
3 motive pentru care rolurile trebuie separate in mod clar si indubitabil in orice organizatie:
1. Nu recomandam ca atributiile de HR sa revina managerilor de linie din simplul motiv ca sunt sanse mici ca acestia sa aiba dubla sau tripla specializare.
Foarte putini manageri de linie (fie ei contabili, marketeri, agenti de vanzare) sunt specializati si in domeniul HR.
2. Nu este recomandat ca managerul de linie sa devina si manager HR pentru ca acesta nu ar mai fi obiectiv in relatia cu subordonatii sai. Managerul HR reprezinta unul dintre oamenii-cheie in orice companie si unul dintre motive este faptul ca poate spune negru pe alb cum stau lucrurile in orice departament. Dar pentru asta trebuie sa existe maxim de obiectivism.
3. Managerul de linie nu isi permite sa isi dedice timpul catre managementul resurselor umane. Daca ar face prea multa munca de HR, nu ar mai avea timp sa se ocupe de sarcinile habituale ca sef de departament.
La final este destul de clar pentru toata lumea ca managerul HR si managerul de linie trebuie sa lucreze impreuna pentru binele organizatiei. Impreuna pot realiza evaluarea salariatilor, pot implementa strategii de retentie, motivare, fidelizare. Impreuna pot determina care salariati merita sa ramana in echipa si in care salariati nu are sens sa se mai investeasca. Rareori poate un singur om sa determine viitorul unei echipe.
Si daca ma intrebati pe mine, nici nu ar trebui sa cada o asemenea responsabilitate pe umerii unui contabil, unui om de marketing sau a unui om de vanzari. Arta de a gestiona capital uman nu trebuie sa aiba nimic de-a face nici cu marketing-ul, nici cu finantele sau contabilitatea.
Este mai mult sau mai putin arta si stiinta la un loc, in proportii variabile. Rezultatul trebuie sa se vada in succesul companiei. Dar pentru asta trebuie comunicare superba intre managerul de linie si managerul HR. Si asta nu este lucru putin.
Sursa: pixabay.com
Jurnalist de Legislatia Muncii, Afaceri si HR