"Actiunea rapida, atunci cand ai in fata un candidat calificat, este extrem de importanta, cand concurezi pe piata muncii, in speranta ca vei atrage cei mai buni oameni", a declarat Sandy Mazur, presedinte in cadrul Spherion Corporation, o companie de recrutare. "Managerii de resurse umane trebuie sa gaseasca acel echilibru intre viteza si precizie, cand dezvolta o strategie eficienta, nu doar sa angajeze candidati cu abilitati potrivite, ci si candidatii potriviti la locul potrivit".
Pentru multe companii, gandul ca vor fi nevoite sa angajeze alti oameni in cateva saptamani, cheltuind alti bani pe anunturi de angajare, este intimidant. Companiile sunt obisnuite sa isi testeze "la sange" candidatii, sa ii supuna la mai multe interviuri. Acestea au de partea lor piata muncii supraaglomerata si uneori nu se grabesc sa ia o decizie. Dar vremurile se schimba, insemnand ca aceleasi companii trebuie sa se mobilizeze mai rapid sau un candidat ideal va iesi pe usa, asa cum a intrat. Din fericire, exista modalitati prin care puteti realiza un echilibru intre viteza si precizie, cand vine vorba de angajari.
1. Definiti jobul respectiv. Inainte ca firma sa plaseze anuntul de angajare, personalul de la resurse umane trebuie sa ia o decizie, alaturi de conducere, privind descrierea jobului. Potrivit lui Kevin Ricklefs, senior vicepresedinte si administrator in cadrul CHG Healthcare Services, toata lumea trebuie sa fie de acord, vizavi de aptitudinile cautate, calificarile si definirea postului. Astfel, se vor asigura ca nu exista obstacole care sa intervina in calea procesului de angajare. Dupa aceea, spune Rickfels, puteti trece la planificarea interviului. "Asigurati-va ca nu aveti calatorii de afaceri sau concedii planificate pe perioada recrutarii", spune Rickfels.
2. Organizeaza un interviu comun. Daca timpul nu este de partea ta, o metoda simpla este sa il intervievezi pe candidat alaturi de alti angajati din firma. Astfel, el nu va trebui sa revina de fiecare data si te asiguri ca toata lumea este de acord (sau nu) cu persoana propusa. "La LaSalle, candidatii interni au intrevederi cu cel putin 4-5 membri ai echipei noastre", spune Tom Gimbel, fondatorul si CEO-ul LaSalle Network, o alta companie de recrutare. "Astfel, ne asiguram ca respectivul candidat se potriveste intocmai cu natura si cultura companiei. Daca angajatii vor fi ingrijorati cu privire la acest candidat, inseamna ca trebuie sa cautam in continuare".
3. Stabileste un set de intrebari. Chiar daca acorzi suficient timp interviurilor, asta nu inseamna ca vei fi eficient. Stabileste intrebarile pe care o sa le folosesti in cadrul interviurilor, spune Mazur. Nu ignora acest detaliu.
4. Afla cateva informatii despre candidat, inainte de a-l chema la interviu. Nu exista o pierdere mai mare de timp decat sa ii pui candidatului intrebari banale, in timpul interviului de angajare. Pentru a evita aceasta situatie banala, Mazur spune ca trebuie sa afli cate ceva despre el inainte de marele moment si sa realizezi initial un interviu telefonic. Astfel, vei fi mai mai sigur pe oamenii pe care ii chemi la birou. Pentru a economisi si mai mult timp, Mazur ne sfatuieste sa impunem o perioada de proba in cazul candidatilor. "Vei putea sa-i concediezi mai repede, daca nu sunt potriviti; stresul este mai mic decat in situatia unei recrutari full-time".
5. Verifica recomandarile. Este tentant sa renunti la verificarea recomandarilor, mai ales cand esti presat de timp; nu uita insa sa ii suni pe cei de la "recomandari". "Recomandarile sunt de obicei ponderate, dar pot scoate la iveala lucruri pe care compania nu ar fi avut cum sa le descopere printr-un simplu interviu de angajare", spune Gimbel.
6. Candidatul perfect (nu) exista! Ei bine, Ricklefs ii sfatuieste pe angajatori sa nu se concentreze neaparat asupra identificarii candidatului perfect. Rareori gasesti asemenea oameni si este mai important sa gasesti o persoana care sa se potriveasca si cu definitia culturala a companiei respective. Aptitudinile pot fi invatate, spre deosebire de cultura, care exista sau nu".