De ce nu se inteleg angajatii cu sefii
sefmanagerangajatifirmapedepse
Potrivit psihologilor, exista mai multe motive pentru care angajatii isi urasc sefii si nu se afla pe aceeasi lungime de unda cu acestia, in cadrul unei companii. De multe ori, atitudinea sefilor, lipsa abilitatilor, incapatanarea si lipsa de fair-play conduc la probleme grave in relatia dintre un manager si angajatul firmei.
Potrivit unui articol din Psychology Today, majoritatea salariatilor au motive intemeiate pentru a-si uri sefii. Sunt cazuri in care managerii care ajung in pozitii de conducere nu au abilitati profesionale si aptitudini pentru aceasta functie, fiind depasiti de evolutia situatiei.
Ce fel de probleme au managerii si care sunt motivele pentru care isi atrag nervozitatea angajatilor:
1. Sefii manifesta asteptari nerealiste de la angajati. Expertii sustin ca unii dintre lideri cred ca subalternii lor ar trebui sa munceasca zi si noapte pentru a-si duce la indeplinire sarcinile profesionale, uneori chiar si in week-end. Psihologii spun ca, de fapt, pe acestia nu ii intereseaza cand lucrezi tu, dar trebuie sa fii mereu in garda si sa nu poti fi surprins cu sarcinile nefinalizate.
2. Nu se poarta cu salariatii firmei ca si cu niste fiinte umane. Psihologii spun ca, in multe cazuri liderii unor organizatii isi trateaza angajatii ca pe niste unelte, uzitate pentru a creste productivitatea si pentru a aduce bani in firma. Pentru ca se afla pozitionati pe treapta de mai sus a ierarhiei, managerii uita ca si oamenii cu functii de executie au minte si suflet.
3. Niciodata nu recunosc cu fair-play ca au gresit. Multi dintre sefi se autoapreciaza ca fiind aproape perfecti, narcisismul in mediul acestora fiind apreciat de catre experti, ca destul de ridicat. Unii manageri nu reusesc sa accepte ca pot sa comita greseli chiar ei insisi. Astfel, in conditiile in care eroarea proprie este exclusa de un lider, atentia acestuia se va indrepta rapid catre un responsabil, pentru faptul ca treaba nu functioneaza cum trebuie.
4. Unii sefi dau mai intai pedepse si mai apoi intreaba cine a gresit, de fapt. In conditiile in care se manifesta o deficienta in activitatea unei firme, sunt dese situatiile in care sunt aduse angajatilor critici publice, chiar daca seful inca nu este convins ca a identificat vinovatul pentru situatia respectiva. Expertii sustin ca acesta prefera sa se impuna intr-un mod deosebit de dur in cadrul echipei sale, adoptand o atitudine de forta, ca si cum ar fi vorba despre o vina colectiva. De cele mai multe ori, rabdarea si diplomatia sunt esentiale, si nu o atitudine agresiva.
5. Managerii au tendinta sa se manifeste violent. Unii chiar nu sunt pregatiti sa preia o functie ce presupune aptitudini si abilitati de lider, incep sa tipe violent, sa foloseasca cuvinte urate, sa treaca chiar la amenintari, ca si cum angajatii nu ar reprezenta decat un numar limitat de sclavi.
6. Primesc beneficii in contul muncii depuse de altii. Expertii mai spun ca unii lideri, odata ajunsi la conducere, au impresia ca totul li se cuvine si isi propun la fel ca Nicolo Machiavelli, in lucrarea sa “Principele”, aparuta in anul 1515, sa respecte dictonul “Scopul scuza mijloacele”, astfel incat sa reuseasca sa obtina o pozitie cat mai confortabila in cadrul conducerii companiei.
Adica, prin cinism si lipsa de scrupule, minciuna si viclenie, sa reuseasca sa acceada mai sus, pe scara ierarhica. Astfel, unii dintre sefi devin adevarati experti in manipularea angajatilor.