"Daca angajatii bolnavi vin la munca, risca sa ii imbolnaveasca si pe ceilalti cu raceala; acest lucru are un impact major asupra productiei si operatiunilor", spune Nim Traeger, vicepresedinte al departamentului de control al riscurilor din cadrul companiei de asigurari Travelers. "Incercam sa ii incurajam pe angajatori sa gaseasca metode prin care angajatii bolnavi sa poata lucra de acasa, cand sunt bolnavi si sa ramana productivi".
Potrivit expertilor in resurse umane, daca ne dorim ca angajatii sa se simta impacati cu ideea ca lucreaza de acasa din cauza bolii, trebuie sa generam o cultura a intelegerii. Mai exact, ei nu pot fi "aratati cu degetul". De exemplu, daca angajatii raciti sunt penalizati pentru faptul ca s-au plans de boala, nimeni n-o sa mai stea acasa, de teama consecintelor. Mai exact, vom veni la munca si cand suntem bolnavi si vom raspandi raceala in jurul nostru.
In acest sens, managerii si angajatorii trebuie sa comunice eficient cu toti angajatii si sa le spuna ca este in regula sa lucreze de acasa (daca pot), atunci cand sunt bolnavi, spune Paul McDonald, directorul executiv al Robert Half International, o companie de management al personalului.
"Liderii si managerii trebuie sa repete acest mesaj de intelegere in cadrul intalnirilor, teleconferintelor, emailurilor, astfel incat sa genereze un obicei - angajatii bolnavi trebuie sa stea acasa!", spune McDonald. "Compania va repeta acest mesaj ori de cate ori va fi nevoie".
De asemenea, sefii companiilor trebuie sa dea un exemplu pozitiv si sa lucreze ei insisi de acasa, cand sunt raciti.
Pentru a reitera aceasta regula, angajatorii nu trebuie sa se teama sa trimita angajatii acasa, cand dau semne de raceala sau stranuta asupra colegilor, spune McDonald.
Mai mult, angajatii care sunt responsabili si accepta sa stea acasa, atunci cand sunt bolnavi, pentru a-i proteja pe ceilalti, trebuie apreciati pentru acest fapt, subliniaza McDonald.
Potrivit acestuia, o companie ar trebui sa ii multumeasca angajatului in mod "public", prin intermediul unui email general sau al unui mesaj postat in reteaua intranet a companiei respective.
"Educarea angajatilor poate duce la diminuarea cazurilor de gripa; cazurile in care aceasta ii afecteaza si pe colegi vor fi tot mai rare", spune Traeger. Angajatii ar trebui sa previna aparitia bolilor, sa se spele des pe maini si sa foloseasca solutii antibacteriene la serviciu. Potrivit lui Traeger, companiile pot oferi vaccinuri antigripale, pentru a-i mentine SANATOSI pe angajati in perioada de iarna.
Dincolo de aspectul mentionat, angajatii trebuie sa dispuna de toate instrumentele necesare pentru a putea lucra de a acasa, daca starea fizica le permite. Astfel, companiile trebuie sa le ofere angajatilor laptopuri sau acces la calculator de la munca. Daca starea de sanatate a angajatului se imbunatateste si poate merge pe picioarele lui, dar inca exista pericolul raspandirii unei epidemii, angajatorul poate comunica eficient cu acesta prin intermediul conferintelor audio si video si al instrumentelor online de colaborare, in locul intalnirilor personale.
Stim cu totii ca boala este inevitabila, mai ales in sezonul racelilor, iar companiile trebuie sa dispuna de un plan de rezerva, pentru a combate absenteismul. "Trebuie sa analizezi in profunzime departamentele si organizatiile din cadrul companiei tale, pentru a vedea daca poti face fata unei epidemii de gripa", spune McDonald.
Angajatorii le vor oferi oamenilor lor toate conditiile, pentru a putea lucra de acasa si in acelasi timp, vor suplimenta personalul.
"Angajatorii trebuie sa inteleaga care sunt principalele lor activitati, care sunt angajatii cheie si care pot lipsi", conchide Traeger.
Totusi, intrebarea la care incearca sa raspunda orice angajat din Romania este, probabil: "De cate ori mi-am permis sa stau acasa, cand am fost bolnav?"