Studiu Stanford: Angajatii foarte productivi prefera sa lucreze de acasa
studiustanfordangajatiproductieacasagrup
Daca lucrezi in SUA, exista o mare sansa ca sa-ti desfasori activitatea de acasa cel putin o data pe saptamana. Mai mult, s-ar putea sa lucrezi mai mult la domiciliu, decat la biroul companiei tale. De asemenea, daca lucrezi de acasa, esti mai productiv, potrivit unui studiu publicat de Stanford.
Tot mai multi angajati lucreaza de acasa. In ciuda acestui fapt, scepticismul asupra practicii ramane constant. Politicile variaza, de la o companie la alta, chiar si in aceeasi industrie. De exemplu, potrivit studiului, angajatii call center-ului celor de la JetBlue lucreaza cel mai des de acasa, in timp ce acest lucru nu este permis pentru cei de la operatorii aerieni Delta si Southwest.
Pentru a vedea daca angajatii devin mai multi sau mai putin productivi, atunci cand lucreaza acasa sau la birou, cercetatorii au realizat un
studiu foarte diversificat (primul de acest gen), in "curtea" Ctrip, o agentie turistica din Shanghai, China, care dispune de 13.000 de angajati.
Unul dintre co-autorii materialului, James Liang, a fost CEO la Ctrip si inca intrunea functia de presedinte, in momentul realizarii studiului, astfel incat a reusit sa ofere echipei de specialisti o viziune de interior a companiei.
Ctrip era ingrijorata cu privire la cresterea costurilor de functionare a birourilor sale si de rata de uzura anuala de 50%. Compania a identificat 255 de angajati din diviziile aeriene si hoteliere, care doreau sa lucreze de acasa si intruneau conditiile necesare. (Lucrau pentru companie de minimum 6 luni, aveau acces la internet de acasa si o camera personala, in care sa lucreze).
Cercetatorii i-au impartit pe cei 255 angajati in doua grupuri: cei cu date de nastere pare vor lucra de acasa 4 din 5 zile ale saptamanii lucratoare, iar cei cu date de nastere impare, vor ramane la birou. Angajatii care lucrau de la domiciliu au avut aceeasi supraveghetori (care lucrau la birourile companiei) si au executat aceleasi ture, ca si ceilalti.
Concluziile studiului desfasurat in decursul a 9 luni au fost edificatoare:
1. S-a constatat o crestere cu 12% a productivitatii pentru angajatii care lucrau de acasa. 8,5% din aceasta crestere a fost determinata de faptul ca oamenii au muncit MAI MULT (datorita pauzelor dese si a zilelor mai putine de concediu) si 3,5% au realizat o performanta mai buna, raportata la minut. Acest fapt s-a datorat, spun specialistii, mediului de lucru mai putin zgomotos.
2. Grupul care a lucrat la birou nu s-a razvratit in niciun fel, chiar daca si acesti angajati si-ar fi dorit sa isi indeplineasca sarcinile profesionale de acasa.
3. S-a constatat o scadere cu 50% a uzurii in randul grupului de angajati de acasa.
4. Cei care au lucrat de acasa s-au declarat mai multumiti de locul lor de munca.
Dupa finalizarea studiului, Ctrip a oferit tuturor angajatilor calificati din companie oportunitatea de a lucra de acasa. Cercetatorii au descoperit un aspect si mai interesant: Angajatii care erau deja mai productivi decat ceilalti au preferat sa lucreze de acasa, in timp ce angajatii mai putin harnici au ramas la birou.
Rezultatele nu s-ar potrivi insa si cu alte industrii. Call centerele nu ofera doar o cale simpla de monitorizare a productivitatii, ci si un flux al activitatilor. Activitatile mai fluide si complexe, precum dezvoltarea de programe computerizate, sunt greu de cuantificat si prezinta mai multe riscuri in privinta distragerii atentiei angajatilor.