5 intrebari prin care poti verifica nivelul de toxicitate din randul angajatilor
angajatitoxicitateobiectivesefilideriambitii personale
Incepem prin a scrie ca acest material este inspirat din fapte reale. Care este secretul unui loc de munca productiv? Sanatatea organizationala. Urmatoarele intrebari ne pot ajuta sa masuram nivelul de "toxicitate" din randul angajatilor.
O echipa excelenta tine de alegeri. Nu se intampla, pur si simplu, sa aduci la un loc un grup de angajati talentati; ai nevoie de munca sustinuta si angajament. Munca in echipa ofera cele mai bune rezultate. Acestea sunt vestile bune.
Vestile proaste? Cele mai multe echipe de angajati functioneaza ca niste bisericute industrializate, care la prima vedere arata ca niste "echipe", dar nu au rezultate bune, nu sunt productive. De ce? Le lipseste sanatatea organizationala. Cum "vindecam" o echipa? Iata cinci intrebari la care trebuie sa raspundem.
1. Intalnirile echipei seamana cu un cosmar?
Poti sa deduci multe din intalnirile angajatilor. Un exemplu toxic este cel in care seful vorbeste la o masa si ceilati dau din cap si isi iau notite, dupa care "sedinta" se incheie. Fara discutii, fara argumente, fara interactiune. Nimeni nu se simte "in echipa", daca tinem cont de acest scenariu. Traim intr-o monarhie.
La fel de nocive sunt intalnirile in care ni se afiseaza in fata o prezentare PowerPoint si suntem obligati sa extragem o serie de concluzii pripite. Nu exista nicio discutie. Deciziile sunt stampilate, echipa pleaca. Apoi incep intalnirile reale. Multi se intalnesc in birouri, la masa, pe holuri, unde vorbesc despre cum trebuie sa actioneze.
Cand o echipa se reuneste, sunt abordate problemele care afecteaza pe toata lumea. Angajatii isi expun punctele de vedere - chiar si pe cele din afara ariei lor de expertiza - fara frica. Deciziile sunt adoptate si toata lumea stie de ce s-a actionat in acel mod.
2. Angajatii au cele mai bune idei la masa?
Exista angajati care se tem sa isi expuna ideile? Motivul nu conteaza. Tacerea submineaza productivitatea. Ideile sunt expuse in fata liderilor. Angajatii vin cu propriul punct de vedere. Obiectivul este un brainstorming, benefic pentru intreaga companie.
3. Angajatii se parasc intre ei?
Angajatii sunt indeajuns de sinceri, incat sa isi spuna in fata ceea ce ii deranjeaza? Sau isi "sifoneaza" colegii pe la spate, sperand intr-o avansare? Sefii sunt nevoiti sa devina "arbitri" ai acestor "meciuri"?
Unde este increderea? Echipele performante beneficiaza de incredere si raman unite. In cadrul lor, adevarurile dure sunt spuse direct, pentru a identifica solutiile constructive. Asemenea angajati isi respecta colegii, nu ezita sa le spuna totul in fata.
4. Exista un standard bine stabilit?
Te uiti in alta directie, atunci cand cel mai bun angajat isi iese din minti, deoarece altcineva nu si-a facut treaba? Exista roluri si roluri in orice echipa, dar angajatii de succes reusesc sa pastreze un anumit standard. Indiferent daca genereaza venituri, ofera sustinere logistica sau conduce o echipa, fiecare persoana respecta un set universal de reguli.
5. Angajatii pun binele comun in fata obiectivelor personale?
Inteleg oare angajatii ca obiectivele companiei sunt mai importante decat ambitiile personale de moment? Daca o echipa se straduieste sa isi mentina costurile sub control, sunt angajatii dispusi sa accepte unele sacrificii, spre binele intregii companii? Asta se intampla in echipele de aur. Angajatii au simtul responsabilitatii impartite si sunt pregatiti pentru cele mai negre scenarii.