8 reguli traditionale de urmat in cariera
regulitraditiecarierasefiangajatistandarde profesionale
Se intampla sa lucram, intr-o companie, cu sefi si angajati de toate varstele, de la tineri de 20 de ani, la batrani de 70 de ani. Avem astfel ocazia sa vedem obiceiurile, standardele profesionale si preferintele tuturor generatiilor.
Indiferent de varsta colegilor de munca, exista opt reguli traditionale de urmat in orice cariera. In niciun caz nu trebuie sa subestimam invatamintele vechii generatii, ci sa le adaptam la vremurile noastre.
1. Trezeste-te devreme. La scoala, aveai un program, puteai sa mai lipsesti. La munca, situatia este alta. Munca dicteaza programul. Nu este suficient sa te trezesti de dimineata si sa vii la birou, trebuie sa fii cu adevarat treaz (se rezolva cu una-doua cafele) si sa functionezi la capacitate maxima. Prezenta nu se puncteaza cu nimic; performanta da!
2. Detaliile conteaza. Vocabularul, gramatica, codul vestimentar, forma de comunicare, toate aceste elemente conteaza in mod special. Ai putea spune ca "stiu ei ce ai vrut sa zici". Nici vorba! Vei demonstra ca lucrezi si gandesti superficial. Intr-o lume care evolueaza atat de rapid, dominata de interconectivitate, omisiunea unor detalii mici poate duce la greseli mari.
3. Experienta, mai importanta ca educatia. Diploma ta este intr-adevar importanta, precum si invatamintele deprinse de la parinti si profesori. Dar experienta este cea care conteaza cel mai mult pe piata muncii. Angajatorii nu sunt foarte interesati de studiile tale, ci de companiile la care ai lucrat, in care ai facut internship, de viata ta, de aptitudinile tale. Foloseste-te de factorul EXPERIENTA, atunci cand doresti sa iti impui un punct de vedere; vei beneficia de o mai mare credibilitate si pledoaria ta va avea un impact mai puternic.
4. Esti prea bun ca sa le aduci colegilor o cafea? Indiferent de generatia angajatului, o atitudine caracterizata de IMPLICARE reprezinta cel mai mare avantaj. Adu o cafea, o sticla de apa, un scaun, daca este nevoie. Asemenea lucruri marunte sunt pretuite, cand se intampla si li se simte lipsa, cand nimeni "nu se oboseste" sa le faca.
5. Angajamentele inseamna mai mult decat "cele mai sustinute eforturi". Angajatii trecuti de prima tinerete se astepta ca atunci cand cineva isi ia un angajament, sa-l si respecte. Daca nu iti dai silinta si spui "am facut tot ce-am putut", n-o sa ai parte de niciun succes, nicio promovare. Important este sa nu gresesti: directorii executivi se asteapta sa te ridici la inaltimea asteptarilor lor; daca intampini probleme in realizarea unui proiect, "emite semnale de fum", inainte de sosirea deadline-ului!
6. Fii "multitask", nu "multi-think". Te poti plimba si vorbi in acelasi timp la telefon, intr-o incapere. Ai atentie distributiva. Pe de alta parte, nu poti fi atent la ce spune seful, in cadrul unei intalniri, si in acelasi timp sa trimiti mesaje de pe smartphone. Concentreaza-te exclusiv asupra unei activitati, daca aceasta necesita o atentie aprofundata.
7. Organizarea inseamna viteza! In momentul in care esti bine organizat, castigi timp si chiar bani. Te misti mai repede decat altii. Utilizeaza instrumentele oferite de companie, pentru a-ti organiza activitatea.
8. "DE CE?", o intrebare "intrebatoare". Angajatii tineri intreaba de obicei "de ce?", cand vine vorba de politici de companie, mecanisme si abordari. Intrebarile adresate in exces i-ar putea irita pe angajatii in varsta, obisnuiti sa lucreze in liniste. Sa intrebi "de ce?" este normal, in situatia in care vrei sa obtii o lamurire; nu inseamna insa ca daca raspunsul primit nu este pe placul tau, poti actiona dupa bunul plac. Cu exceptia situatiilor in care sarcina de munca este ilegala sau imorala, raspunsul primit din partea sefului ar trebui sa aiba un impact minim asupra deciziei tale de a o duce la bun sfarsit. Nimeni n-a spus ca munca este o plimbare indelungata pe o plaja insorita!
sursa: businessinsider.com