Cele mai mari gafe facute de RECRUTORI la interviul de angajare
resurse umanerecrutoricandidatigafeinterviu
In timpul unui interviu pentru obtinerea unui job, nu doar candidatii fac greseli, ci si specialistii in resurse umane. Insa, adeseori, acestea nu sunt simple greseli, ci comportamente obisnuite ale celor care ii reprezinta pe angajatori.
Unii dintre candidati pentru un job au rupt tacerea si au vorbit despre situatiile absurde in care s-au trezit, in momentul in care au ajuns la sustinerea unui interviu.
Astfel de relatari sunt utile pentru intelegerea contextului in care multe firme fac angajari gresite, care au drept consecinte fluctuatia de personal sau productivitatea scazuta, astfel incat companiile pierd procese de discriminare cu angajatii, potrivit unui articol al Wall Street Journal.
Iata cateva dintre gafele cele mai frecvente ale recrutorilor:
Specialistii in reurse umane pun intrebari ilegale, cu caracter discriminatoriu
Multi dintre recrutori se intereseaza despre situatia familiala a candidatilor sau daca acestia isi propun sa aiba copii in viitorul apropiat, desi astfel de chestiuni nu ar trebui sa ii priveasca pe acestia. Fiecare candidat are dreptul sa isi stabileasca prioritatile familiale in functie de dorintele proprii si nu de asertiunile unui specialist in HR.
Uneori candidatii sunt chestionati cu privire la originea lor etnica sau despre posibila implicare a lor in activitati sindicale, acestea constituind din nou, aspecte care tin de convingerile intime ale viitorilor angajati. Recrutorul nu ar trebui sa fie preocupat daca aplicantul este rrom sau chinez sau provine dintr-o tara asiatica.
Recrutorii vorbesc prea mult si nu ii lasa pe candidati sa raspunda
O situatie des intalnita la interviurile de angajare este aceea in care managerul de recrutare se da singur in spectacol si incearca sa-i convinga pe toti cei care trec prin sala de interviu, de superioritatea lui indubitabila.
Din pacate, fiind concentrat pe ceea ce spune, acesta nu mai tine cont de “limbajul trupului", de semnele subtile emise de candidatul din fata sa si “uita” sa le interpreteze, pentru a obtine, astfel, informatii esentiale despre cel care aplica pentru job.
Sunt neatenti la dialogul cu candidatii
Potrivit Wall Street Journal, pentru unii dintre specialistii recrutori, candidatii sunt entitati neglijabile din moment ce nu au un serviciu stabil. Astfel ca isi pot permite sa fie neatenti, sa vorbeasca intre ei sau sa raspunda la telefon, in contextul discutiei cu candidatul. Din nou, avand o astfel de atitudine, acestia rateaza elemente esentiale ale discutiei cu candidatul si pot face alegeri gresite, cu consecinte nefaste pentru companie.
Sunt grabiti, expeditivi si superficiali
Unii dintre managerii de recrutare sunt constienti de faptul ca trebuie sa vorbeasca cu zeci de candidati intr-o zi, astfel incat nu le dau mai mult de 2-3 minute, fiecaruia in parte. Din pacate, superficialitatea in abordarea discutiei si lipsa unui dialog real cu candidatul, conduc la erori de apreciere.
Uneori, i se solicita aplicantului sa reproduca lucruri care se regasesc deja in CV. Este greu de crezut, scriu cei de la Wall Street Journal, ca un specialist isi poate forma o parere solida despre un candidat, in circa 3 minute de discutie cu acesta, context in care nici macar nu a fost atent.
Pun conditii inacceptabile la angajare
Recrutorii stiu ca foarte multe persoane isi doresc jobul respectiv, asa ca isi permit sa practice un fel de santaj la interviu: "Am putea sa te angajam pe tine, dar in acest caz nu spui la ora 18 ca s-a terminat programul de lucru sau ca nu poti sa lucrezi uneori si in week-end sau de-acasa".
Rezistenta aplicantului la efortul prelungit si munca peste program sunt negociate inca de la interviu.
De asemenea, unii recrutori evita in mod intentionat sa le raspunda candidatilor la intrebari, iar altii sunt chiar mai slab pregatiti decat persoanele intervievate, fiind luati prin surprindere in cazul unor intrebari adresate de candidat, cu privire la jobul pentru care acesta aplica.