Cum sa comunici cu un sef dificil
sefmanagertactdiplomatiecomunicare
In fiecare zi de munca, majoritatea angajatilor au tendinta sa adopte un comportament pasiv in fata unui sef dificil. Totusi, acest comportament este cel care-i alimenteaza managerului tendintele de comportament dificil. Expertii sustin ca, in acest caz, ceea ce functioneaza este un stil ce comunicare clar, deschis, fara a ezita sa-ti exprimi liber ideile.
Specialistii in resurse umane sustin ca a avea un sef cu abilitati manageriale si de comunicare scazute poate fi un lucru pozitiv, cu toate ca acestea reprezinta cele mai semnificative capacitati pentru un manager.
Din acest motiv, o astfel de persoana iti poate face cu usurinta munca o povara, potrivit site-ului AOL Jobs.
Numeroase studii arata ca relatia proasta cu seful direct se numara printre cauzele principale pentru care angajatii parasesc un loc de munca. Totusi, inainte de a lua decizia de a-ti da demisia din cauza neintelegerilor cu managerul tau, esti dator sa incerci sa faci relatia sa mearga.
Atunci cand seful tau nu are abilitati de comunicare conforme cu pozitia pe care acesta o ocupa in cadrul firmei pe masura functiei, poti sa compensezi prin abilitatile tale de comunicare si sa faci relatia voastra sa functioneze.
Incearca sa ii intelegi motivatiile actiunilor sale. Expertii sustin ca sansele tale de a comunica in mod eficient cu un sef care se poarta agresiv si are o personalitate dificila cresc foarte mult, in conditiile in care tu intelegi de ce se poarta asa cum se poarta.
Exista oameni carora le place sa fie in centrul atentiei, in cazul unor pozitii manageriale, dar si unii care sunt nesiguri pe competentele avute. Sau poate sefului ii pasa prea mult de rezultate si mult mai putin este preocupat de oamenii aflati in subordinea sa.
Recomandarea expertilor este sa cauti sa intelegi atitudinea negativa a managerului si sa descoperi ce factori psihologici il determina sa actioneze asa.
Foloseste aceasta intelegere. In momentul in care tu ajungi sa iti intelegi seful, sa iti creionezi o imagine a motivatiilor comportamentului acestuia, vei putea sa te folosesti de ea pentru a identifica variantele cele mai eficiente sa iti influentezi liderul, astfel incat acesta sa isi schimbe atitudinea.
De exemplu, daca stii ca managerul tau si-a propus sa fie apreciat ca fiind competent, atunci cand ii propui acestuia o idee de imbunatatire a activitatii intr-un anumit proiect, fa astfel incat sa vada, cum ideile lui despre subiectul respectiv te-au ajutat sa ajungi la aceasta propunere. In acest caz, este mult mai probabil ca seful sa accepte ideea ta.
Comunica cu incredere cu seful tau. Majoritatea angajatilor din cadrul unei corporatii au tendinta sa adopte un comportament pasiv sau submisiv, cum il denumesc expertii, in fata unui sef dificil si agresiv. Trebuie sa stii ca tocmai aceasta atitudine a ta, acest comportament este sursa care ii alimenteaza tendintele dificile ale acestuia.
In acest caz, functioneaza un stil ce comunicare clar, deschis, fara ezitari. Ceea ce-i arata sefului un astfel de stil este faptul ca tu te afli intr-o pozitie de putere. O strategie oarecum riscanta, dar per total, apreciata de experti drept mult mai eficienta cu majoritatea liderilor.
Diplomatia este importanta. Sa fii deschis cu seful tau nu inseamna sa-i comunici tot ceea ce iti trece prin cap si sa afirmi cate ceva, fara sa te gandesti deloc la efectul provocat de asertiunile tale. Tactul este desemnat de capacitatea ta de a spune lucrurilor pe nume, iar formularea si exprimarea ideilor tale trebuie realizata intr-un astfel de mod, incat acestea sa aiba cele mai bune sanse sa fie primite pozitiv de managerul tau.
Pot exista si situatii in care ai sa ii comunici sefului tau o nerealizare, o greseala sau ceva de rau. In aceste situatii spune si ceva onest sau pozitiv, inainte de a-i comunica problema aparuta. Daca contrazici o anumita opinie, fa asta pe un ton calm si neagresiv, cu mult tact si diplomatie si nu vei avea decat de castigat!