Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Experiment HR: Angajatorii s-ar putea folosi de retelele sociale, in scopul discriminarii candidatilor

Experiment HR: Angajatorii s-ar putea folosi de retelele sociale, in scopul discriminarii candidatilor
de la 21 Nov. 2013
Experiment HR: Angajatorii s-ar putea folosi de retelele sociale, in scopul discriminarii candidatilor Tags: informatiifacebookresurse umaneinstrumentlocuri de muncafotografii

Companiile au capatat obiceiul de a analiza profilul social al candidatului, inainte de a-l chema la interviul de angajare. O noua cercetare sugereaza ca acestia ar putea folosi retelele sociale pentru a-i discrimina pe cei care isi cauta un loc de munca.

Studiul se bazeaza pe un experiment al Carnegie Mellon University, care implica CV-uri si conturi de socializare false, si arata ca intre 10% si 30% din companii analizeaza profilul social media al candidatului, la inceputul procesului de recrutare. In asemenea cazuri, candidatii ale caror informatii sugerau ca sunt musulmani au fost chemati mai rar la interviuri decat utilizatorii crestini. Diferentele s-au vazut mai ales in zonele Americii unde oamenii se declara "conservatori". In acele locuri, aplicantii crestini au inregistrat o rata a returnarii telefoanelor, in partea angajatorilor, de 17%, in timp ce musulmanii s-au multumit cu 2%. 
 
Acelasi experiment, realizat intre februarie-iulie 2013, arata ca identitatea sexuala a candidatilor nu are mare impact asupra intentiilor angajatorilor. 
 
Cercetarea este cel mai recent exemplu al importantei profilului "digital", in contextul obtinerii unui job. 
 
"Afisam atat de multe informatii despre noi in mediul online, incat nu ne dam seama de impactul lor asupra celorlalti", a declarat Alessandro Acquisti, profesor de tehnologie a informatiei si politici publice in cadrul Carnegie Mellon si unul dintre autorii studiului. Chiar daca oamenii nu prezinta informatii confidentiale pe internet sau nu "urca" fotografii jenante in profilul de Facebook, angajatorii pot fi influentati de alte aspecte, a subliniat profesorul.
 
De exemplu, citatele dintr-un text religios ilustreaza credinta unei persoane, in timp ce informatiile legate de copii sugereaza ca o femeie este sau urmeaza sa devina mamica. 
 
Discriminarea in aceasta etapa a interviului de angajare poate fi voluntara sau nu, insemnand ca angajatorul se poate lasa prada preconceptiilor fara sa vrea, a spus Christina Fong, profesoara la aceeasi universitate si una dintre autoarele studiului. Chiar si in era social media, studiile au aratat ca angajatorii discrimineaza pe motive "subtile", discrete, cum ar fi numele trecut intr-un CV, care suna "afro-american".
 
Peste 30% dintre angajatorii americani spun ca analizeaza site-urile de socializare, in timpul procesului de recrutare, potrivit unui studiu care a cuprins un esantion de 1.000 de angajati din departamentele de resurse umane, prezentat in acest an de EmployeeScreenIQ, o companie insarcinata sa "sape" in trecutul si prezentul candidatilor pentru un job. Doar 7% dintre angajatori analizeaza mereu site-urile de socializare, cand cauta oameni pentru a ocupa functiile vacante.
 
"Este firesc sa cauti. Vrem sa umplem golurile", a spus Rusty Rueff, un director HR cu vechime, din boardul Glassdoord Inc. 
 
Cei mai multi angajatori spun ca folosesc social media pentru a gasi eventualele dovezi ale unui comportament imatur, precum reclamatiile despre fostul angajator sau discutiile despre consumul de alcool si droguri. Multi consultanti in angajari ii sfatuiesc pe candidati sa nu afiseze asemenea detalii problematice pe site-urile de socializare. 
 
Din pacate, noul studiu sugereaza ca profilul social media poate contribui la o discriminare si mai acida. Cercetatorii s-au concentrat asupra unor categorii precum religia si sexualitatea - legislatia muncii interzice, de multe ori, ca angajatorii sa foloseasca asemenea criterii, cand iau decizii privind recrutarea. "Angajatorii evita sa puna intrebari legate de aceste detalii. Totusi, tehnologia le permite sa le afle fara sa te intrebe", a spus Acquisti.
 
Cercetatorii Carnegie Mellon au trimis peste 4.000 de CV-uri false catre companii din toata America, cu cel putin 15 angajati, care afisasera anunturi de angajare online. Oportunitatile tineau de domeniul tehnic, managerial sau cel al analizelor, care necesitau cativa ani de experienta sau o diploma universitara.
 
Fiecare CV folosea unul din patru nume alese pentru unicitatea lor, astfel incat o cautare pe internet "sa duca" exact la numele cu pricina. Un profil sugera ca persoana este ortodoxa si altul ca este musulmana. 
 
Alte doua conturi indicau ca persoana respectiva este homosexuala sau heterosexuala. Facebook a refuzat sa comenteze rezultatele acestui studiu. Pe site-ul sau de asistenta, compania le spune utilizatorilor care vor sa limiteze informatiile disponibile pentru angajatori ca ar trebui sa-si protejeze intimitatea; mai exact, utilizatorii trebuie sa partajeze fotografii, clipuri video si mesaje doar cu prietenii.
 
Acquisti a spus ca studiul nu condamna Facebook-ul, ci vorbeste mai degraba despre consecintele sharing-ului de informatii in mediul online.
 
Studiul a implicat doar informatii pe care angajatorii le puteau accesa public. Cercetatorii au precizat ca s-au asigurat ca nivelurile de intimitate si confidentialitate din conturi erau la nivel normal pentru userii Facebook, astfel incat sa nu para ca aplicantii au afisat "neobisnuit de multe" informatii despre ei insisi.
 
Mai exact, angajatorii folosesc internetul si retele de socializare pentru a gasi informatii negative despre candidatii la un job, astfel incat sa-i poata elimina din cursa. Expertii in resurse umane au declarat ca rezultatele demonstreaza nevoia ca firmele sa fie mai atente, atunci cand ii lasa pe managerii HR "sa sape" in trecutul si prezentul online al candidatilor pentru un loc de munca.
 
"Ii sfatuiesc pe angajatori sa nu foloseasca Facebook-ul ca instrument de selectie", a spus James McDonald, partener al Fisher & Phillips LLP, firma specializata in legislatia muncii. "Trebuie sa controlezi fluxul de informatii pe care-l primesti, astfel incat sa primesti doar informatiile legale, de care trebuie sa tii cont si doar atat". 


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor


Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement