Puterea de a povesti, adevarata arma a candidatului pentru un job
puterepovestearmaangajatiangajatoriritm
Asadar, spune-mi cate ceva despre tine. Aproape fiecare interviu incepe in acest fel. Aproape fiecare raspuns rateaza tinta. Cand sunt "intampinati" cu o asemenea intrebare, cei mai multi candidati realizeaza un rezumat despre educatia, experienta si actuala lor situatie - toate informatiile pe care angajatorul deja le cunoaste. Ce pierdere de timp!
Potrivit Glassdoor.com, trebuie sa folosesti aceasta solicitare drept o "scuza" pentru derularea unei povestioare memorabile, despre tine, care sa explice, ca de la om la om, ca esti omul potrivit pentru jobul respectiv.
DE CE ARE IMPORTANTA ACEASTA INTREBARE?
Inainte de a raspunde, este important sa intelegi ce vrea sa te intrebe angajatorul. Pentru a intelege psihologia acestei situatii, trebuie sa te gandesti la acel interviu de angajare ca la un apel de vanzari. Angajatorul este potentialul cumparator si tu (sau mai degraba serviciile tale) esti "marfa".
Ori de cate ori se intalnesc un cumparator si un vanzator, pentru prima oara, cumparatorul isi adreseaza trei intrebari esentiale, inainte de a merge inainte cu negocierea. Cine este acea persoana? Ce doreste? Pot avea incredere in aceasta?
Angajatorul doreste sa vada cine esti cu adevarat (dincolo de CV), ce doresti cu adevarat (dincolo de scrisoarea de intentie) si daca poti fi de incredere. Mai exact, el vrea sa afle mai multe despre caracterul tau.
O "poezie" a unor lucruri banale nu te va ajuta cu nimic. Angajatorul vrea sa se simta "confortabil" cu ideea angajarii tale si aceasta tine mai mult de emotii, decat de logica.
PUTEREA POVESTII
Oamenii sunt povestitori nativi. Ei povestesc despre viata, moarte si supravietuire si vor sa lase in urme povestile lor, pentru posteritate. Povestitul tine de ADN, il ai sau nu. O poveste il plaseaza pe povestitor si pe ascultator in acelasi loc si actioneaza la nivelul emotional.
Daca spui povestea potrivita la momentul potrivit, angajatorul va fi multumit de tine si te va angaja. Cea mai mare provocare a vanzarii este stabilirea unei relatii emotionale cu potentialul cumparator, scrie autorul cartii "Solution Selling", Mike Bosworth si totodata al noii lucrari "What Great Salespeople Do".
CUM ITI PREGATESTI POVESTEA
Pasul 1: Alege povestea potrivita
Pasul 2: Creeaza un brief - orice poveste excelenta incepe cu trei elemente: 1. o persoana care va face ceva (ex: tu), 2. un loc in care se va petrece actiunea; 3. o ordine cronologica, un timp in care se petrece aceasta poveste
Pasul 3: Identifica un scop, un obstacol, o decizie si un deznodamant - fiecare poveste excelenta are un nucleu, care consta in patru elemente: 1. un scop pe care trebuie sa il atingi; 2. un obstacol care te impiedica sa iti indeplinesti scopul; 3. o decizie care ar face posibila indeplinirea scopului; 4. un rezultat, care survine dupa luarea deciziei.
CUM SA SPUI POVESTEA
Regula numarul 1: Semnaleaza ca o sa spui o poveste. "Pot sa va spun o poveste?" sau "Am o poveste pentru dumneavoastra, care va raspunde intrebarii".
Oamenii refuza deseori oportunitatea de a asculta o poveste. Ei trebuie sa fie receptivi in acel moment.
Regula numarul 2: Spune o poveste scurta si adorabila. Povestea ta trebuie sa dureze maxim 2 minute. Asigura-te ca atingi toate elementele mentionate mai sus. Include doar acele detalii care pot da povestii un ritm alert si visceral.
CUM SA SPUI (SAU NU) O POVESTE. LA PROPRIU!
Modul in care rostesti aceasta poveste ii va spune multe lucruri despre tine angajatorului. El va sti daca ai sau nu stofa de antreprenor sau daca meriti un loc in compania sa, mai presus de orice "poezioara insipida".