Transfagarasanul a implinit 40 de ani
transfagarasan40 de anianiversareconstruire transfagarasan
Ieri, s-au implinit 40 de ani cand a fost inaugurat drumul national Transfagarasan, care face legatura intre Transilvania si Muntenia. Drumul traverseaza Muntii Fagaras, cel mai inalt lant muntos din Romania (Varful Moldoveanu, 2.544 metri).
Drumul incepe din comuna Arefu, judetul Arges, la kilometrul 61 al DN7C, si se termina in comuna Cartisoara, judetul Sibiu, la intersectia cu DN1.
Cel mai inalt punct de pe sosea se afla la o altitudine de 2.042 metri, in caldarea glaciara Balea. Transfagarasanul este al doilea drum din Romania, ca inaltime, dupa Transalpina, care ajunge pana la 2.145 metri.
Transfagarasanul are doua benzi care se intind pe o lungime de aproximativ 92 de kilometri. Cele peste 800 de serpentine si drumul in rampa, permit autovehiculelor sa circule cu maximum 40 de km/h.
Pe Trasfagarasan, sunt construite 27 de poduri si viaducte si cel mai lung tunel din Romania (887 metri), care strabate Muntele Paltinu.
Aerisirea tunelului se face natural datorita curentilor de aer extrem de puternici. Banda de circulatie prin tunelul neiluminat are doar 6 metri latime si un trotuar de un metru lungime.
Transfagarasanul este inchis traficului, de la sfarsitul lunii octombrie, pana in luna iunie.
La realizarea celor aproape 92 de kilometri de sosea, in perioada anilor 1970-1974, au fost dislocate 3 milioane de tone de roca, s-au facut 830 de lucrari transversale si 290.000 de metri cubi de zidarie, iar, pentru construirea tunelului Capra-Balea, au fost escavati peste 41.000 metri cubi de roca.
De asemenea, s-au folosit 20 de tone de dinamita, 3.573 tone de ciment, 89 tone de otel beton, 24.000 de ancore, 129 tone de plase sudate, 14.200 metri patrati de cofraje, 1.750 metri liniari de tuburi de beton, 4.100 de metri liniari de teava, 50 tone de confectii metalice, 6.900 metri cubi de nisip, 6.000 metri cubi de pietris, 3.000 tone de cribluri si 740 de lampi de iluminat.