Mari esecuri in istoria afacerilor. Tigara „sanatoasaâ€
In 1988, compania RJ Reynolds lansa tigara Premier, ca solutie pentru eliminarea fumului nociv inhalat de fumatori si de cei din jurul lor. N-a fost insa nici pe departe o solutie. Costisitoare, greu de aprins si cu un gust respingator, Premium a fost retrasa de pe piata dupa doar cateva luni, cu un bilant greu de digerat: o pierdere de 1 miliard $.
Pana prin anii ’80, tigarile nu erau considerate prea periculoase. E-adevarat, existau anumite studii stiintifice realizate dupa 1950 care aratau o posibila legatura intre fumat si bolile de plamani sau cele cardiovasculare, dar marile companii producatoare de tigari reusisera, prin actiuni de PR, sa minimizeze concluziile acestor studii.
Apoi, in anii ’80, studiile s-au inmultit, nocivitatea fumatului a fost dovedita fara dubii si pericolele n-au mai putut fi ascunse sub pres. Ca urmare, companiile producatoare s-au panicat si au inceput sa caute solutii. Si astfel, in 1982, RJ Reynolds a demarat cercetarile pentru punerea la punct a primei tigari fara fum, Premier, care urma sa arda discret si “sanatos”, gratie constructiei sale speciale ce cuprindea un cilindru de carbon, tutun, o capsula aromatizoare din aluminiu si un filtru obisnuit.
Premier a fost scoasa la vanzare in 1988 si si-a dovedit imediat neajunsurile:
1. Se aprindea foarte greu. Cu chibritul nu prea faceai treaba, iar cu bricheta trebuia sa ai rabdare si de-aceea multi glumeau spunand ca solutia era sa cari dupa tine o torta;
2. Chiar daca reuseai sa o aprinzi, aveai nevoie de plamani de Hercule pentru a trage din ea;
3. Gustul era oribil, mirosul la fel, amintind de plasticul ars. “O porcarie!”, a spus insusi directorul executiv al RJ Reynolds dupa ce a tras primul fum dintr-o tigara Premier;
4. Prezenta pericol de incendiu. Nu stiai in mod sigur cand a terminat de ars, ca urmare era riscant sa o arunci pe undeva;
5. Era scumpa;
6. Promovarea ei necesita o doza mare de creativitate. Nu putea fi promovata ca fiind “sanatoasa”, pentru ca asta ar fi insemnat ca RJ Reynolds sa recunoasca, indirect, ca tigarile clasice sunt nesanatoase. In consecinta, s-a mers pe mesajul “Premier e mai curata”, sperandu-se ca publicul sa asocieze asta, in mod subconstient, cu sanatatea.
In aceste conditii, nu e de mirare ca Premier n-a prins la public. Ea a fost retrasa de pe piata dupa 4 luni de vanzari foarte slabe, marcand astfel contraperformanta firmei RJ Reynold de a produce o tigara fara piata (fumatorilor nu le placea, nefumatorii nu aveau niciun motiv sa o incerce).
Dar lucrurile nu s-au oprit aici. In 1996, compania a investit alte 125 de milioane $ intr-o varianta imbunatatita de tigara sanatoasa, numita Eclipse. Aceasta producea mai putin fum fata de tigarile standard, deoarece practic nu ardea – avea un carbune care doar se incalzea, astfel ca atunci cand fumatorul tragea din Eclipse, un jet de aer cald trecea printr-o capsula de tutun, preluand aroma acestuia.
Rezultatul era mult mai putin fum (cam 10% din cel produs de o tigara obisnuita), deci tigara chiar era mai sanatoasa si de-aceea compania a insistat pe acest aspect in reclamele sale: “Cea mai buna alegere pentru fumatorii ingrijorati pentru sanatatea lor este sa se lase de fumat. Dar pentru fumatorii care decid sa continue, cea mai buna alegere este Eclipse.”
Dar nici aceasta varianta n-a avut succes si a fost retrasa de la vanzare, poate si din cauza protestelor diverselor organizatii din SUA care sustineau ca acest mesaj saboteaza eforturile celor care vor sa se lase de fumat.
Partea frumoasa in toata povestea aceasta este ca demersurile companiei RJ Reynolds pentru a crea o tigara sanatoasa au plecat de la banuiala ca publicul, odata ce va sti cu siguranta ca fumatul e nociv, va renunta la tigari. O banuiala complet gresita, pentru ca, iata, oamenii continua sa fumeze chiar daca moartea ii priveste direct in fata, prin intermediul imaginilor cu tumori si cadavre de pe pachetele de tigari.
Daca RJ Reynolds ar fi stiut cat de bine inradacinat este acest viciu in randul fumatorilor, cu siguranta nu s-ar fi lansat in proiecte gen Premier si Eclipse, pentru a le proteja acestora sanatatea. Si ar fi economisit astfel si o gramada de bani.
Sursa foto: www.industrydocumentslibrary.ucsf.edu