Raniti-va ziua !

de la 29 Nov. 2017
Tags: ranirearsuraziuanoapteacambridgevindecareorologiu biologicminivacanta

Cercetatorii de la Cambridge au demonstrat ca daca te ranesti sau te arzi in timpul zilei, sansele de vindecare rapida sunt de doua ori mai mari decat daca ai o vatamare noaptea

De maine vom avea o minivacanta de 4 zile : Sfantul Andrei, Ziua Nationala a Romaniei si sfarsitul obisnuit de saptamana.
Vom fi activi. Unii dintre noi, chiar foarte activi . Si atunci ? Atunci, intre alte posibilitati, ne-am putea rani . Si atunci ? Atunci ar fi bine sa ne ranim in timpul zilei . Chiar asa ? Chiar asa !

Am aflat acest lucru din articolul “ La guérison des plaies est deux fois plus rapide si on se blesse dans la journée” (Vindecarea plagilor este de doua ori mai rapida daca ne ranim ziua), 9.11.2017, Huffington Post, ed.fr.

Acest lucru a fost relevat intr-un studiu publicat pe 8.11.2017. El demonstreaza ca orologiul biologic este esential in procesul de vindecare. Descoperirea s-ar putea  aplica in interventiile chirurgicale si ar putea stabili noi tinte pentru noi tratamente care sa accelereze vindecarea , spun cercetatorii laboratorului de biologie moleculara de la Universitatea Cambridge, UK.

Lucrarile lor au fost descrise in revista medicala americana Science Translational Medicine . Este prima cercetare care demonstreaza ca orologiul nostru biologic intern actioneaza asupra celulelor pielii pentru vindecare.

Pentru profesorul John O’Neill de la laboratorul din Cambridge , acest fenomen “ar putea indica faptul ca organismul uman a evoluat pentru a accelera vindecarea in timpul zilei, o perioada in care riscul de ranire este mult mai mare”.

Spusele lui mi-au adus aminte de o descoperire stiintifica recenta : activismul diurn al animalelor a inceput sa se manifeste “dupa moartea dinozaurilor”. Pana atunci a existat un activism preponderent nocturn, care le ferea de atacul dinozaurilor.

Orologiul biologic uman, de ritm circadian, reglementeaza cvasitotalitatea celulelor organismului dupa cicluri de 24 ore , determinante pentru numeroase procese biologice, cum ar fi somnul, secretia hormonala si metabolismul.

Testele efectuate in laborator asupra celulelor pielii umane, fibroblaste si keratinocite – acestea din urma formeaza partea superficiala a epidermei – ca si asupra soarecilor, au aratat ca in timpul ciclului diurn al orologiului biologic, ranile se vindeca de aproape doua ori mai repede.

Celulele pielii se deplaseaza mult mai repede in timpul zilei

Acelasi fenomen de vindecare rapida diurna a fost constatat si in cazul arsurilor . S-au analizat dosarele a 118 pacienti cu arsuri, internati in marile centre de tratare a arsurilor din Anglia si Tara Galilor.
Concluzia a fost ca arsurile se vindeca intr-o durata de timp cu 60% mai mare daca s-au produs in timpul noptii – intre orele 20.00 si 08.00.
Arsurile provocate noaptea se vindeca , in medie, in 28 zile. Cele provocate ziua ( intre 08.00 si 20.00 ) se vindeca, in medie, in 17 zile.

Cum se explica acest lucru ? Celulele pielii se deplaseaza mult mai repede ziua spre locul ranit pentru a-l repara. In plus, ziua, aceste celule secreta mult mai multe proteine care joaca un rol esential in cicatrizare. Nu in ultimul rand, colagenul, principala proteina care formeaza structura epidermei, se depune in mare cantitate ziua in plaga formata.

Daca tot va raniti sau va ardeti, faceti-le ziua !