Genomul pitonului ajuta la prevenirea maladiilor umane

de la 03 Dec. 2013
Genomul pitonului ajuta la prevenirea maladiilor umane Tags: geneticaprevenirea bolilorgenompiton

Pitonul birmanez, unul dintre cei mai mari serpi din lume, care ajunge pana la o lungime de noua metri si sa o greutate de 90 de kilograme, ar putea contribui la gasirea unui mijloc de a opri mutatiile genetice la oameni, inainte ca ele sa provoce maladii, arata un studiu realizat de cercetatori de la Universitatea din Colorado.

Secventierea genomului pitonului birmanez a evidentiat o adaptare genetica extrem de rapida, legata de caracteristicile sale unice care sunt digestia sa accelerata si cresterea marimii organelor sale cand inghite o prada, conform studiului publicat in revista Academiei americane de stiinte (PNAS).
O descoperire care ar putea permite, de asemenea, gasirea unui mijloc de a opri mutatiile genetice la oameni, inainte ca ele sa provoce o maladie.

Serpii sunt un fel de creuzet al evolutiei
"Serpii au cunoscut schimbari incredibile la toate nivelurile biologiei lor, fiziologice si moleculare", explica David Pollock, profesor de biochimie si de genetica moleculara la Facultatea de medicina a Universitatii din Colorado si principal autor al secventierii genetice, cea mai detaliata pana in prezent a acestor reptile.
"Serpii par sa fi evoluat functional mult mai mult decat celelalte specii si din acest motiv sunt un fel de creuzet al evolutiei", a adaugat el. "Una din problemele fundamentale in biologie este de a sti de ce vertebratele, care au toate gene identice cu cele ale serpilor, au caracteristici biologice atat de diferite", arata Todd Castoe, profesor de biologie la Universitatea din Texas, coautor al lucrarilor.
"Pitonul birmanez este un model ideal pentru a incerca sa raspundem la aceasta problema pentru ca el este biologic atat de extrem", explica cercetatorul. "Am dori sa aflam cum pot serpii, care utilizeaza aceleasi gene ca si noi" sa-si creasca de la 35 la 150% masa inimii, a ficatului, a intestinului si a rinichilor in doar 24 - 48 de ore si sa-si accelereze foarte rapid procesul de digestie (metabolismul), a precizat el.

Stoparea mutatiilor genetice la om
"Serpii inghit animale la fel de groase ca si ei si au nevoie sa le digere rapid inainte ca ele sa se descompuna in stomacul lor, iar pentru aceasta trebuie sa activeze un mare numar de gene", subliniaza cercetatorul.
Biologii au descoperit ca acest sarpe are un mare numar de proteine - produse de gene - care sunt semnatura unor trasaturi genetice ce sporesc succesul reproducerii speciei. Multiplele si rapidele adaptari genetice au antrenat o modificare a evolutiei unui mare numar de proteine la acest sarpe.
Conform cercetatorilor, aceste descoperiri nu doar ca aduc o lumina asupra mecanismului evolutiei la nivel molecular, dar ar putea de asemenea sa aiba implicatii pentru oameni. "Putem astfel sa stabilim legaturi intre mutatii genetice si efecte fiziologice si eventual sa gasim un mijloc de a opri aceste mutatii inainte ca ele sa provoace o patologie", apreciaza David Pollock.

Sursa: 20minutes.fr