Sondaj Vocea Pacientului: Doctorii de la stat nu isi respecta pacientii
sondajvocea pacentuluimedicinotepecientisanatate
VoceaPacientului.ro a initiat in 2013 un sondaj online ce a identificat principalele diferente percepute intre sistemul de sanatate finantat de stat si cel privat.
In cazul serviciilor de stat, timpul de asteptare la consultatia programata si timpul necesar efectuarii analizelor au fost cele ce a primit cele mai multe note mici, fiind in acelasi timp si cele ce au inregistrat in sondaj cea mai mare diferenta in numarul persoanelor ce au acordat note mari.
Astfel, in cazul timpului de asteptare la consultatia programata, sistemul de sanatate privat a fost evaluat de 3,6 ori mai multi respondenti cu 4 sau 5 stele iar in cazul timpul necesar efectuarii analizelor de 3,2 ori mai multi respondenti la sondaj.
In ceea ce priveste usurinta programarii consultului medical, de trei ori mai multe persoane au acordat calificative ridicate sistemului de sanatate privat (comparativ cu cel de stat).
Cele mai reduse diferente intre cele doua sisteme de sanatate au fost constatate in cazul nivelului cunostiintelor medicale ale personalului (+32% evaluari pozitive in favoarea sistemului privat) si in cazul pretului platit si/sau eventualelor plati informale (+52% evaluari pozitive in favoarea sistemului de stat).
In cazul evaluarii nivelului cunostiintelor medicale majoritatea diferentelor inregistrate in sondaj provin din evaluarile grupului de varsta de pana in 40 de ani iar in cazul pretului platit din evaluarile grupului de varsta de peste 40 de ani.
In cazul sistemului de sanatate de stat respectul, empatia si apropierea fata de pacient; explicarea si reevaluarea tratamentului sunt considerate a fi deficitare de catre jumatate dintre respondenti, in special de catre segmentul de varsta de pana in 40 de ani.
Sondajul VoceaPacientului.ro a evaluat si principalele trei prioritati de schimbare pentru imbunatatirea sistemului de sanatate de stat. Jumatate dintre cei ce au completat sondajul online declara ca si-ar dori in primul rand o schimbare semnificativa in timpii de asteptare la consultatia programata, pe urmatoarele locuri fiind cotata cresterea calitatii informatiei primite despre boala si complicatii si imbunatatirea nivelului de empatie si apropiere de pacient.