Studiu: Copiii, momiti cu jucarii la McDonald's si Burger King
studiimcdonald'sfederal trade commissionraportfast-foodcopii
Un nou studiu arata ca McDonald's si Burger King stiu sa isi promoveze produsele in randul copiilor si nu vorbim neaparat de mancare. Prin reducerea rolului alimentelor fast-food si favorizarea jucariilor si filmelor, McDonald's si Burger King si reclamele lor "ii induc in eroare pe cei mici", potrivit unui studiu realizat de Plos One, o revista stiintifica.
Fata de reclamele pentru adulti, in care mancarea se afla in centru atentiei, reclamele pentru copii pun accentul pe alte lucruri. Imaginile alimentelor impachetate sunt prezentate in 88% din reclamele pentru copii versus 23%, procentul inregistrat in cazul adultilor. Jucariile sunt promovate in 69% din reclamele pentru copii versus 1%, in cazul reclamelor pentru adulti si promovarile unor filme au fost folosite in 55% din cazuri - copii si 14% - adulti.
"Cand am vazut pentru prima oara reclamele, am fost socati. Este greu de spus ce anume se promoveaza in cazul copiilor; in niciun caz nu discutam despre mancare", a spus Dr. James Sargent, profesor de pediatrie la Dartmouth College's Geisel School of Medicine si unul dintre cei sase cercetatori implicati in realizarea studiului citat.
Cercetatorii au examinat reclamele televizate timp de un an, intre 1 iunie 2009 si 30 iunie 2010, secventa cu secventa. Aproape 99% din reclamele la restaurante fast-food care vizeaza copiii apartin fie McDonald's-ului (70%), fie Burger King-ului (29%). Cele mai multe reclame (79%) au fost difuzate in patru retele tv: Nicktoons, Cartoon Network, Disney XD si Nickelodeon.
"Regulile industriei spun ca gigantii fast-food trebuie sa fie atenti cu reclamele in care apar jucarii, deoarece copiii nu au discernamant in acest sens, ei nu stiu inca sa aleaga ce este mai potrivit", a spus Sargent.
McDonald's a precizat ca studiul se bazeaza pe date culese in urma cu trei ani si de atunci, situatia sa s-a schimbat; astfel, cercetatorii nu ar fi luat in considerare actualele reclame si angajamente, privind "echilibrul alimentar, nutritia si stilurile active de viata in 100% din comunicarile de marketing catre copii".
Producatorul fast-food a vorbit despre implicarea McDonald's in aceasta problema: "Aceste doua audiente sunt diferite si comparatia nu este adecvata", a precizat McDonald's.
In ansamblu, companiile din industria fast-food investesc tot mai putini bani pentru a-i atrage pe copii si o scadere de 19,5% a survenit din diminuarea reclamelor tv, a subliniat Federal Trade Commission, intr-un raport eliberat in decembrie 2012.