Studiu: Evolutia nu ii favorizeaza pe egoisti

de la 02 Aug. 2013
Studiu: Evolutia nu ii favorizeaza pe egoisti Tags: studiuevolutieegoismexistentadarwincelule

Evolutia nu ii favorizeaza pe oamenii egoisti, releva un nou studiu. Descoperirea contravine unei teorii care sugereaza ca este de preferat sa te pui in fata tuturor lucrurilor. Pe de alta parte, este bine sa fii cooperant, dupa cum demonstreaza modelul "dilemei detinutului", un scenariu prin care se studiaza adoptarea strategica a unor decizii.

Studiul a fost publicat in Nature Communications si cercetatorii spun ca din cauza atitudinii egoiste, am riscat, de cateva ori in istorie (si vom mai risca), sa fim exterminati.

Teoria jocului implica unele jocuri prin care se simuleaza situatii sa conflict sau cooperare. Cercetatorii analizeaza diferitele tipuri de comportament.

Libertate sau inchisoare

O echipa de la universitatea Michigan State din SUA a folosit modelul dilemei detinutului, cand doi suspecti au fost interogati in celule separate si au decis (sau nu) sa divulge informatii, unul despre celalalt.

In acest scenariu, fiecare persoana primeste o oferta care include libertatea, daca il "sifoneaza" pe celalalt, iar oponentul ajunge la inchisoare timp de sase luni. Totusi, scenariul dus la bun sfarsit doar daca oponentul alege sa nu ofere informatii despre celalalt.

Daca ambii "detinuti" aleg sa informeze, vor primi fiecare cate trei luni de inchisoare, dar daca aleg sa taca mal (cooperare), vor sta dupa gratii doar o luna.

Matematicianul eminent John Nash a demonstrat ca strategia optima a fost cea de necooperare, in jocul dilemei.

Cercetarea contrazice un studiu din 2012, care arata ca egoistii ii pot convinge si pe cei apropiati sa li se alature, generand o lume a celor carora nu le pasa de ceilalti.

Aceasta a fost numita "o strategie nociva si egoista" si a depins de faptul ca participantul a cunoscut decizia anterioara a oponentului si si-a ajustat strategia.

Intr-un mod al evolutiei, cunoasterea deciziei oponentului tau nu iti va folosi la nimic, deoarece el poate evolua la fel de mult ca si tine, te poate cunoaste foarte bine, au explicat savantii.

Avantajele "turnatoriei" sunt de scurta durata. Cercetatorii au folosit computere puternice, ca sa ruleze zeci de mii de jocuri, simuland un schimb de actiuni, care au tinut cont de comunicarile anterioare.

Profesorul Andrew Coleman de la Leicester University, Marea Britanie, a spus ca aceasta noua lucrare "pune punct interpretarilor zeloase" a strategiei anterioare, care presupunea ca strategiile de manipulare ale egoistilor pot evolua.

Darwin a fost minunat de cooperarea existanta in natura, mai ales de insectele sociale. Nu indivizii supravietuiesc, ci genele lor - genele folosesc organisme individuale - animale sau oameni - ca vehicule de propagare a lor, explica cercetatorii.

"Genele egoiste" beneficiaza astfel de pe urma organismelor pe deplin cooperante.