Facebook. Efectele despre care nimeni nu vrea sa vorbeasca
facebooknumar utilizatori facebookinvidie facebook
30% din utilizatorii Facebook simt invidie si frustrare, ba chiar si o usoara depresie, dupa ce intra pe celebra retea de socializare si vad stilul de viata pe care il afiseaza prietenii si cunoscutii lor.
Fotografiile din vacante sunt principala cauza a acestor sentimente, in timp ce succesul social (popularitatea) vine pe locul doi. Utilizatorii numara, de exemplu, cate felicitari au primit de ziua lor persoanele din cercul lor de cunostinte sau cate comentarii si like-uri au strans fotografiile si postarile acestora.
Concluziile de mai sus sunt relevate de studiul “Envy on Facebook: A Hidden Threat to Users’ Life Satisfaction”, realizat in 2016 de doua prestigioase universitati germane si care a presupus intervievarea a 6.000 de subiecti.
„Am fost surprinsi de cat de multi oameni au parte de experiente negative pe Facebook”, a declarat cercetatoarea Hanna Krasnova de la Institutul de Sisteme de Informare din cadrul Universitatii Humboldt, din Berlin.
„Studiul arata foarte clar ca succesul, talentul si bunurile altora starnesc ranchiuna, desi adevarul e ca n-ar prea trebui. Se stie ca toti cei care sunt activi pe Facebook incearca intotdeauna sa se descrie intr-un mod cat mai avantajos, prin urmare postarile lor sunt mai mereu exagerat de pozitive”, a continuat Krasnova.
“In aceste descrieri, barbatii pun accent de obicei pe functia pe care o detin si pe pozitia lor sociala, in timp ce femeile isi scot in fata aspectul fizic si numarul de prieteni.”
Autorii studiului sunt de parere ca persoanele care navigheaza des pe retelele de socializare tind sa isi masoare propriul succes in functie de imaginea pe care si-o construiesc altii pe respectivele retele. Iar rezultatele se concretizeaza adesea in invidie, frustrare, manie, izolare sociala sau chiar depresie. Se pare ca Mark Zuckerberg a pus la punct nu numai cea mai mare retea de socializare din lume, ci si cea mai eficienta metoda de comparatii rapide cu altii.
Principala cauza a invidiei, cum spuneam, este reprezentata de fotografiile din vacante. Utilizatorii care isi informeaza pe larg (si ilustratat) toti prietenii despre cele mai mici si mai pitoresti detalii privind locurile deosebite in care au fost nici nu-si dau seama cat de prost sunt primite aceste informatii. La fel, orice referiri la evenimente la care respectivii utilizatori au participat (petreceri, concerte, seri in club) sunt primite la fel de prost de prietenii care n-au fost invitati la evenimentele in cauza.
Toata povestea aceasta trebuie privita cu mare atentie, deoarece invidia este un sentiment care „sapa” adanc si are efecte pe termen foarte lung - lucru valabil pentru orice utilizator, indiferent de nationalitate, sex, varsta. Si consecinta directa este ca aceasta invidie s-ar putea sa devina la un moment dat chiar o amenintare pentru sustenabilitatea platformei, dat fiind ca multi, pentru a se proteja de acest sentiment, aleg pur si simplu sa intre mai putin pe Facebook sau chiar sa nu mai intre deloc.
Momentul acesta este totusi departe, pentru ca e greu sa pierzi intr-un timp scurt 2,07 miliarde de utilizatori, cati are acum aceasta retea de socializare. Dar, cine stie?