Facebook nu e Enron
facebookenronauditconturiutilizatoripublicitate
Cand afara ploua, cad stropi de apa. Aceasta zicala se aplica de minune in cazul situatiei actuale a retelei de socializare Facebook, spun cei de la thestreet.com. Pe masura ce actiunile Facebook au continuat sa scada de la 38 de dolari in momentul ofertei publice initiale la sub 20 de dolari, in prezent, investitorii au inceput sa se intrebe daca nu cumva compania lui Zuckerberg este un palat din carti de joc, asa cum s-a dovedit a fi Enron. Enron a falimentat. Incotro se indreapta Facebook?
Wall Street este un loc inspaimantator si tot mai multe companii se specializeaza in arta camuflajului, ca sa para altceva decat sunt. Enron este un exemplu concret, dar poate fi Facebook-ul inclus in aceasta categorie? Unii investitori lanseaza pe Twitter diverse teorii deranjante. Cat de corecti sunt ei?
Exista numeroase intrebari legate de baza de date a Facebook, de 955 milioane utilizatori. Investitorii vor sa stie daca este reala sau Facebook minte. Facebook trebuie sa demonstreze ca fundatia sa este nu doar stabila, ci si extrem de transparenta. Pentru a-i linisti pe investitori, compania a prezentat unele rapoarte legate de numarul utilizatorilor.
Facebook a recunoscut recent ca aproximativ 8,7% dintre cele 955 milioane conturi sunt duplicate sau create in mod accidental; acest 8,7% se traduce in 83 milioane conturi.
In primul rand, Facebook merita increderea noastra, in privinta estimarilor privind baza de date. De aceea Facebook nu e Enron. Mai mult, compania s-a angajat sa imbunatateasca mecanismul de depistare a acestor conturi false.
Totusi, cei 955 milioane de utilizatori ar putea fi cu 100 milioane mai putini. Raspunsul este simplu. Modelul de business al Facebook se bazeaza pe publicitatea targetata. Cu cat este mai mare numarul de useri, cu atat poate obtine mai multi bani.
Asa cum Enron a schimbat domeniul auditului si al eticilor corporatiste, se pare ca Facebook va avea un impact asupra modului in care investitorii vor vedea viitoarele oferte publice initiale. De asemenea, Facebook a generat acel pesimism referitor la orice edificiu construit "mai presus de viata", de care mediul de afaceri avea mare nevoie.
Declinul vertiginos al actiunilor Facebook va schimba modul in care vor fi vazute si analizate IPO-urile, asa cum Enron a modificat universul corporatist, determinand instituirea legii Sarbanes-Oxley.
Dar aici asemanarile dintre Facebook si Enron se termina. Facebook nu e Enron. La Enron, a avut loc un act criminal, deliberat, in timp ce singura "infractiune" a Facebook-ului este chiar situatia in care se afla; pur si simplu nu s-a ridicat la asteptarile investitorilor.
(via thestreet.com)