Guy Kawasaki: Promovarea in SOCIAL MEDIA depinde mai degraba de efort, decat de investitii
guy kawasakipromovaresocial mediafacebookefortinvestitii
Guy Kawasaki este un tip complex. Este fondatorul Alltop.com, autor al unor carti de renume despre social media si marketing si reuseste in fiecare an sa sustina 75 de discursuri educationale. Reporterul Inc.com, Eric Markowitz, a discutat cu Kawasaki despre modalitatea in care antreprenorii reusesc (sau nu) sa utilizeze retelele de socializare pentru a se promova. Kawasaki spune ca acestia "au inteles gresit notiunea de Social Media".
R: In primul rand, in ce masura au reusit retelele de socializare sa schimbe modul in care companiile si antreprenorii se promoveaza in fata clientilor?
GK: Vorbim despre marketing, la acest nivel. Din fericire, Social Media iti permite sa realizezi promovarea mai rapid, mai repede si mai ieftin! Trebuie doar sa incerci. Retelele sociale tin mai degraba de efort, decat de investitii.
R: Sa spunem ca un antreprenor este nou in domeniul Social Media. Acesta ar putea fi tentat sa angajeze un consultant sau sa realizeze un plan. Este o abordare corecta?
GK: Nu. Implicati-va direct. Lucrati pe Facebook, Twitter, Google+. Va trebuie doar un profil personal, pentru a testa terenul. Vedeti cum puteti folosi retelele sociale in avantajul dumneavoastra. N-aveti nevoie de o strategie, din partea unui consultant. Cred ca angajarea unui asemenea expert reprezinta o greseala. Este foarte greu sa creezi scopuri si strategii pentru Google+, Twitter sau Facebook, daca nu esti familiarizat cu... Google+, Twitter sau Facebook!
R: Puteti da unele exemple?
GK: Companiile mici, care au reusit sa evolueze foarte bine. Exista patiserii, care trimit mesaje pe Twitter, cand termina de copt prajiturile sau Kogi BBQ din Los Angeles, care ofera mesaje cu informatii despre localurile si restaurantele din oras. Pentru mine, o poveste de succes implica un vanzator obisnuit, care reuseste sa vanda, sa se promoveze prin Social Media.
R: Ati lucrat pentru Apple, astfel incat stiti cum sa ii determinati pe oameni sa devina loiali unui brand. Cum va promovati marca, cum va promovati pe dumneavoastra?
GK: Cred ca 90% din acest "razboi" este castigat, daca reusesti sa demonstrezi ca ai un scop maret. Te simti incomod doar atunci cand promovezi un produs slab. Nu cred ca Steve Jobs i-a dus pe oameni "cu zaharelul", cand le-a vorbit despre superioritatea produselor Apple. De ce? Pentru ca a spus numai adevarul. Inceputul unui marketing de exceptie implica lansarea unui produs de exceptie.
R: Scrieti o carte despre Google+, care va fi lansata in 8 martie. De ce sunteti fan Google+?
GK: Datorita calitatii si spiritului interactiv, oferit de sectiunea comentariilor. Cred ca acestea pot fi difuzate mai bine decat in cazul oricarei alte retele de socializare. Imi place Google+, pentru ca pot edita oricand comentariile, dupa ce le-am postat. De asemenea, daca cineva te mentioneaza, esti notificat prin Gmail (un instrument foarte folositor pentru mine).
R: Poate deveni Google+ la fel de mare ca si Facebook, intr-o buna zi?
GK: Categoric. Nu am niciun dubiu in acest sens. Nu este usor sa estimezi cand anume o sa devanseze Google+ o retea cu un miliard de utilizatori. Pe de alta parte, in urma cu cinci ani, am spus ca MySpace va controla "lumea"... Sa ma explic: Cred ca este mai usor sa fii un motor de cautare, care lanseaza o retea sociala, decat o retea sociala, care lanseaza un motor de cautare. Google adauga aceasta componenta de socializare la functia de cautare. Are sens. Cred ca va trece mult timp, pana cand oamenii vor tasta "hochei" pe Facebook, pentru a vedea scorul unei partide.
R: Vorbiti, desigur, despre optimizarea motoarelor de cautare. Care este cel mai bun sfat pentru SEO, pe care puteti sa-l oferiti?
GK: Recomandarea mea pentru SEO este simpla: WGS (Write Good Stuff). Google ne ajuta sa gasim tot ce este mai bun. Are cei mai inteligenti angajati din lume si investeste miliarde de dolari in infrastructura web. Trebuie DOAR sa scrii bine, nu ai nevoie de niciun truc magic. Google isi va face treaba; fa-ti si tu treaba!