Instagram, Facebook si achizitiile din categoria zero venituri si profit
instagramfacebookvenituriafacerimyspace
Facebook a cumparat zilele trecute firma din spatele aplicatiei foto Instagram pentru suma, ametitoare, de 1 miliard de dolari. Ce a stat in spatele acestei tranzactii? Instagram, un startup infiintat in urma cu 17 luni, nu a castigat pana acum niciun ban si nici nu are un model de afaceri.
Instagram are insa ceva foarte valoros: 37 milioane de utilizatori. Nu este prima data cand Facebook cumpara o firma care nu a generat venituri sau a vandut foarte putin. Alte cazuri au fost FriendFeed, Hot Potato sau Beluga. Iar cea mai mare retea de socializare online din lume nu este singura companie care a facut astfel de achzitii.
Skype a cumparat GroupMe pentru 85 milioane de dolari, desi firma achizitionata nu a castigat vreodata macar un dolar din vanzari. CNN a cumparat Zite cu o suma cuprinsa intre 20 si 30 milioane de dolari. Din nou, Zite avea venituri zero si nu avea un model de business. In schimb, tranzactia i-a permis CNN sa devina un jucator important pe segmentul de continut media furnizat pe dispozitive mobile. De asemenea, Zite detinea o tehnologie care permitea personalizarea continutului de catre utilizator, in functie de recomandarile celorlalti sau propriile preferinte.
Apple a cumparat serviciul Siri (tot cu zero venituri) pentru circa 200 milioane de dolari. Siri, un asistent digital controlat prin voce, a transformat iPhone 4 intr-un hit.
Ideea este ca veniturile unui startup nu prea conteaza in ziua de azi. De aceea, acest indicator nu se ia in calcul cand vine vorba de valoarea unei firme, mai ales din sectorul IT. Tehnologia si oamenii din spatele FriendFeed i-au permis Facebook sa lanseze celebrul sau flux de stiri (Wall-ul), iar preluarea Hot Potato a imbunatatit serviciile de localizare si evenimente ale retelei sociale.
Odata cu achizitia Instagram, Facebook aduce in propria curte o echipa talentata de programatori si designeri web si una din cele mai populare retele de socializare mobile din lume.
Veniturile nu sunt intotdeauna un indicator al unei achizitii reusite. AOL a cumparat reteaua sociala Bebo pentru 850 milioane de dolari, iar News Corporation a achizitionat MySpace pentru 580 miliarde de dolari. Ambele startupuri generau venituri. Intr-un final, AOL a vandut Bebo pentru 10 milioane de dolari, iar News Corporation a scapat de My Space pentru 35 milioane de dolari.
Mai este un detaliu important in achizitia Instagram - compania cu zero venituri si fara model de business - de catre Facebook. Mark Zuckerberg preia controlul unui potential rival care creste exploziv si putea afecta operatiunile cheie ale Facebook.