Companiile IT din Romania reusesc sa elimine mare parte din discursurile ilegale
eliminare discursuri ilegaleincitare uraincitare violentafacebookgoogle plus
Potrivit celei mai recente evaluari a Codului de conduita publicata de Comisia Europeana, Romania face parte dintre statele membre ale Uniunii Europene in care procentul discursurilor ilegale de incitare la ura eliminate din mediul online de companiile IT depaseste media europeana (76,2% fata de 70%).
Firmele de la noi isi indeplinesc in mare masura angajamentul de a elimina majoritatea acestor discursuri in 24 de ore, dar mai sunt si aspecte de solutionat, cum ar fi furnizarea unui feedback sistematic utilizatorilor.
In Romania, au fost raportate 63 de cazuri, in perioada de monitorizare pentru a treia evaluare (6 noiembrie - 15 decembrie 2017).
Pe ansamblul Uniunii Europene, au fost trimise 2.982 de notificari, dintre care 1.802 de catre utilizatorii obisnuiti si 1.180 de raportori de incredere (trusted flaggers).
Facebook a primit cel mai mare numar de notificari (1.408), urmata de Twitter (794) si YouTube (780). Notificarile de discursuri de incitare la ura au fost transmise de 33 de organizatii si doua autoritati nationale.
Rata de eliminare a discursurilor a crescut constant, de la 28%, in 2016, la prima evaluare, la 70%, in prezent. In plus, 81% dintre notificari sunt examinate in primele 24 de ore, cifra lor dublandu-se de la prima runda de monitorizare.
In afara de furnizarea de feedback utilizatorilor, mai sunt necesare progrese si in ceea ce priveste raportarea situatilor notificate si catre politie sau procuratura (doar unul din cinci cazuri notificate companiilor IT fiind si raportate autoritatilor), precum si anchetarea lor prompta.
Comisia Europeana a creat o retea de cooperare si schimb de bune practici pentru autoritatile nationale, societatea civila si companii si ofera sprijin financiar si orientari operationale in domeniu.
Aproximativ doua treimi dintre statele membre dispun de un punct national de contact privind discursurile on-line de incitare la ura. In primavara acestui an, este prevazut un dialog special pe aceasta tema intre autoritatile competente din statele membre si companiile de IT.
In plus, Instagram si Google+ au anuntat ca adera si ele la Codul de conduita, ceea ce inseamna ca si mai multi actori vor face obiectul acestuia.
Comisia va continua sa monitorizeze periodic punerea in aplicare a Codului de catre companiile de IT participante, cu ajutorul organizatiilor societatii civile. si intentioneaza sa-l aplice si la alte platforme on-line. Daca eforturile nu vor fi continuate sau daca vor fi incetinite, Comisia va avea in vedere luarea de masuri suplimentare.
Decizia-cadru privind combaterea rasismului si a xenofobiei incrimineaza incitarea publica la violenta sau la ura impotriva unui grup de persoane sau a unui membru al unui grup definit pe criterii de rasa, culoare, religie, descendenta sau origine nationala ori etnica. Discursurile de incitare la ura, asa cum sunt definite in decizia-cadru mentionata, constituie o infractiune si atunci cand sunt formulate in mediul on-line.