Facebook doreste sa devina agregator de stiri pentru dispozitivele mobile
facebookziaresocial mediareadermass-mediastiri
Ati aflat, probabil, ca Google Reader, agregatorul de stiri de la Google, va trece la cele vesnice, incepand cu 1 iulie (o veste destul de proasta pentru jurnalisti, care vor fi nevoiti sa migreze spre alte platforme, precum Feedly sau Feed Reader. Ei bine, Facebook doreste sa devina un adevarat "cotidian" pentru dispozitivele mobile.
Si nu ne-ar deranja deloc. Reteaua sociala lucreaza cu discretie la un nou serviciu, denumit Reader, care afiseaza continutul utilizatorilor Facebook si al editorilor intr-un nou format vizual pentru tablete si smartphone-uri.
Proiectul, dezvoltat de un an de zile, va afisa continutul media. Versiunile recente ale Reader seamana cu Flipboard Inc, o aplicatie pentru tableta si smartphone, care aduna la un loc articole din surse multiple si le permite utilizatorilor sa navigheze cum vor printre articole.
Nu stim cu exactitate cand anume va fi lansat Reader, care va contribui cu siguranta la majorarea timpului petrecut de utilizatori in fata smartphone-urilor si tabletelor (plus veniturile rezultate din publicitate).
Un purtator de cuvant al Facebook a refuzat sa comenteze planurile companiei privind aplicatiile de agregare a stirilor.
Asemenea aventuri "mobile" sunt de preferat pentru Facebook, care incearca sa majoreze pretul actiunilor sale, situat cu 35% sub valoarea initiala (IPO).
Reader semnaleaza si cum Facebook, care dispune de peste 1,1 miliarde utilizatori, incearca sa se reinventeze.
Cand Mark Zuckerberg a fondat Facebook in 2004, ca fiind o retea sociala pentru studenti, a dorit sa reprezinte un hub de interactiune pentru prieteni si colegi. Astazi, serviciul este folosit de consumatori pentru a tine "socoteala" la fotografii, mesaje si alte informatii, acestia simtindu-se mai aproape de familie si prieteni. Facebook a incercat din rasputeri sa isi diversifice activitatea, sa devina sursa de descoperire.
Luna aceasta, Facebook a lansat propriile hashtag-uri, un serviciu popular folosit pana acum de Twitter, care le permite utilizatorilor sa gaseasca discutiile publice in functie de cuvinte specifice, marcate cu semnul "#" (diez).
La inceputul anului, Facebook a redesenat sectiunea de stiri de pe portalul principal. La un moment dat, Zuckerberg a spus ca isi doreste ca Facebook sa devina "cel mai personalizat ziar din lume".
Aplicatiile de citire a stirilor, precum Flipboard, au devenit tot mai populare in ultima vreme. La inceputul anului, LinkedIn Corp. a cumparat cu 90 de milioane dolari agregatorul mobil de stiri Pulse.
Facebook se va confrunta insa cu unele provocari, in dorinta sa de a monetiza consumul de stiri, spun analistii. Atat Twitter, cat si LinkedIn, folosesc din plin aceste servicii, in timp ce Flipboard are peste 50 milioane utilizatori.
Zuckerberg supravegheaza indeaproape proiectul Reader. Dezvoltarea acestuia este lenta, in mod deliberat. Echipa doreste sa lanseze un produs incarcat de experienta, care sa functioneze optim atat pe tablete, cat si pe smartphone-uri si care sa ofere diferite modalitati de furnizare a continutului mediatic pentru utilizatori, inclusiv unele mesaje publice populare pe Facebook. Zuck doreste sa creeze o experienta care sa ii determine pe utilizatori sa stea mai mult pe Facebook.
Deocamdata, echipa s-a concentrat asupra dezvoltarii unei versiuni Reader pentru sistemele de operare ale Apple, profitand de elementele de design ale dispozitivelor iPad si iPhone.
Michael Matas, un designer al Facebook, care in trecut a lucrat pentru Apple si producatorul de termostate inteligente Nest Labs, este seful acestui proiect. Acesta nu a vrut sa comenteze informatiile legate de Reader, aparute in mass-media de specialitate.