FACEBOOK: Tot ce trebuie sa stii despre oferta publica initiala care ar putea avea loc chiar saptamana viitoare
facebookoferta publica initialalistare facebooktimelinemark zuckerberg
Este posibil sa fi auzit deja vestea: Facebook ar putea derula oferta publica initiala de dinainte de listarea pe bursa chiar saptamana viitoare (cel mai devreme pe 1 februarie a.c.). Informatia a aparut dupa o perioada de activitate intensa in companie. Printre altele, reteaua de socializare online a anuntat ca noul serviciu Timeline va fi introdus pentru toti utilizatorii in cateva saptamani, iar tranzactiile cu actiuni pe piata secundara au fost suspendate.
Facebook este evaluata in acest moment undeva in intervalul 75 - 100 miliarde de dolari. Asta va insemna ca vom avea cea mai mare oferta publica initiala din istoria industriei tehnologice. Se pare ca valoarea pachetului de actiuni scos la vanzare de catre companie va fi de minim 10 miliarde de dolari, mai mare decat oferta initiala a Google (1,9 miliarde de dolari) si cea a Infineon Technologies (5,9 miliarde de dolari).
De asemenea, oferta Facebook va fi a patra cea mai mare din istoria SUA, dupa VISA, General Motors si AT&T Wireless, potrivit datelor firmei Dealogic.
La 100 miliarde de dolari, valoarea Facebook va fi similara cu cea a McDonald's si cam de doua ori mai mica decat cea a Google.
Morgan Stanley va intermedia oferta
Potrivit unor surse ale publicatiei
Wall Street Journal, oferta publica initiala a Facebook va fi intermediata de banca
Morgan Stanley si nu de
Goldman Sachs, asa cum se auzise. Morgan Stanley a mai intermediat in 2011 listarile altor companii cunoscute de pe internet:
LinkedIn,
Groupon si
Zynga.
Platforma Facebook, lansata in urma cu mai putin de opt ani, are peste 800 milioane de utilizatori in intreaga lume, dintre care 500 milioane intra pe site in fiecare zi, potrivit directorului executiv Mark Zuckerberg.
Cititi si: FACEBOOK: Inca noua tari pana la dominatia globala
Anul trecut, Facebook a inregistrat venituri din publicitate de circa 3,8 miliarde de dolari, fata de 738 milioane de dolari in 2010, potrivit unor estimari ale firmei eMarketer. Se stie despre companie ca este profitabila, insa castigul net nu este cunoscut. Dupa listarea pe bursa, Facebook va fi obligata sa prezinte rezultatele financiare la fiecare trei luni.
Facebook are peste 3.000 de angajati.
Compania a fost fortata sa se listeze si de faptul ca se apropie de pragul de 500 de actionari, la care, potrivit legilor americane, este fortata sa faca publice rezultatele financiare. In aceste conditii, Zuckerberg a considerat ca este mai avantajoasa listarea, deoarece exista sanse bune ca valoarea companiei sa creasca semnificativ.
Steve Jobs si Mark Zuckerberg, pe lista celor mai mari INOVATORI din toate timpurile >>>
Capitalizarea bursiera a celor mai cunoscute companii de pe internet
Oferta publica initiala (IPO - Initial Public Offer)
Oferta publica initiala consta in actiunea de a aduce la cunostinta publicului interesat despre vanzarea unei emisiuni de actiuni, a unei companii, pentru prima data. Aceasta modalitate este utilizata de o societate din dorinta de dezvoltare prin expansiune si diversificare externa, dar si de companii mari care decid sa devina tranzactionate public.
Investitia intr-o companie tanara poate fi riscanta, doarece nu exista un istoric al societatii cu ajutorul caruia sa se poata analiza evolutia unei actiuni la momentul achizitionarii sau intr-un viitor apropiat. De aceea, capitalul investit in actiunile comune ale acestor companii tinere se mai numeste si capital de risc. Orice persoana fizica sau juridica poate prezenta o oferta publica pentru titlurile inscrise pe o piata oficiala, secundara sau in afara cotarii (procedura normala).
Pentru a fi acceptata oferta trebuie sa intruneasca urmatoarea conditie: initiatorul ofertei trebuie sa depuna la Comitetul burselor de valori un dosar care sa contina conditiile ofertei sale. Oferta publica va fi anuntata de Comitetul burselor de valori in buletinul financiar indicandu-se initiatorul ofertei publice, conditiile realizate si durata de valabilitate. Comitetul burselor centralizeaza raspunsurile actionarilor la oferta publica si rezultatul ofertei este publicat in buletinul financiar al cotarilor. Dupa publicare, societatea careia i s-a facut oferta va trebui sa elaboreze o nota infomativa. (Sursa: Tradeville.eu)