Micii retaileri isi deschid magazine pe Facebook
retailerifacebookmagazinmarketingcumparaturicomert electronic
Dupa ce Mandie Miller a renuntat la jobul ei de traffic reporter in Charlotte, N.C., pentru a da nastere primului sau copil, a inceput sa prepare prajituri pentru prieteni, din pura pasiune. Feedback-ul a fost atat de bun, incat in aprilie 2009 Miller si-a deschis un business in toata regula, Got What It Cakes.
Miller a pus bazele unui site, dar dupa cinci luni, a creat pagina de Facebook Got What It Cakes. Afacerea a inceput sa explodeze. Comenzile pentru prajituri au urcat de la 2-3 pe weekend la 6-10; in prezent, Miller este nevoita sa refuze unele comenzi, din cauza supraaglomerarii. Venitul anual la sfarsitul celui de-al doilea an de afaceri a fost de peste 40.000 de dolari.
Got What It Cakes face parte dintr-un nou val de comert online: F-commerce. Specialistii in retelele de socializare spun ca termenul s-a facut remarcat in 2009 si descrie crestere spectaculoasa a numarului de afaceri care activeaza prin intermediul unei pagini de Facebook. Payvment, un startup care ofera suport tehnic pentru tranzactii comerciale pe Facebook, a anuntat ca are 170.000 de clienti si incheie contracte cu aproximativ 1.500 de magazine in fiecare saptamana, majoritatea avand mai putin de cinci angajati.
Ascensiunea F-commerce-ului a fost intamplatoare, deoarece Facebook nu a cautat nicicum sa il promoveze. Un purtator de cuvant al Facebook a refuzat sa comenteze asupra fenomenului, dar a recunoscut ca retailerii experimenteaza numeroase instrumente de vanzare.
Micii intreprinzatori au mai mult succes pe Facebook decat marile companii (care nu au, deocamdata, atat de multa nevoie de Facebook), a declarat Sucharita Mulpuru, un analist de retail al Forrester. Cei care se descurca bine, spune Mulpuru, castiga in jur de 100.000 de dolari si au sub 10 angajati. La randul lor, companiile Gap, Nordstrom, JC Penney si GameShop au fost nevoite sa isi inchida "magazinele" de pe Facebook in ultimele 12 luni. De ce? Consumatorii sunt obisnuiti cu o experienta mai bogata, furnizata de magazinele fizice.
Dar Facebook poate reprezenta o provocare pentru toate companiile. Unii dintre consumatori nu se simt in siguranta, incat sa cumpere un produs din magazinul "Facebook", a declarat Krista Garcia, analist in domeniul comertului electronic pentru firma eMarketer. Proprietarii de asemenea afaceri trebuie sa stie ca NU ei detin pagina de Facebook a companiei, ci Facebook; in consecinta, Zuckerberg poate modifica dupa bunul plac aspectul si regulile retelei.
PRIMUL PAS
Este relativ simplu sa demarezi un magazin pe Facebook - creezi o pagina cu numele companiei, incarci fotografii cu produsele si adaugi functiile de cumparare/achizitie. Din cauza faptului ca magazinele de pe Facebook incep sa arate cam la fel, micii antreprenori trebuie sa se diferentieze, a avertizat Jay Bean, CEO-ul firmei de marketing online OrangeSoda.
Personalizarea paginii este realizata prin instalarea unor aplicatii care permit clientilor sa cumpere, sa participe la concursuri si sa vizualizeze un meniu. Aplicatiile sunt disponibile pe Facebook sau pot fi dezvoltate de la zero, la comanda.
Instrumentele Payvment permit antreprenorilor sa isi creeze un magazin cu cos de cumparaturi online si promotii, precum reduceri si cupoane.
Spre deosebire de companiile mari, cele mici pot relationa direct cu clientii si utilizatorii, a precizat Wendy Tan-White, CEO Moonfruit, un serviciu care construieste si administreaza site-uri de comert electronic. Pagina Facebook a companiei trebuie sa aiba legatura atat cu produsele si serviciile oferite, cat si cu clientii in sine.
In cazul magazinului virtual Got What It Cakes, fotografia principala o prezinta pe Miller, proprietara, in timp ce sta acasa, inconjurata cu pozele copiilor si cateva prajituri; poza de profil reprezinta logo-ul companiei. Multe dintre clientele sale sunt mamici ocupate, ca si ea; Miller reuseste insa sa comunice des cu fanii sai - peste 5.000 la numar.