Poate fi stapanit monstrul Facebook ?
mark zuckerbergfacebookcongresul americanrusialegeri americanepublicitate politica
Pe 1 noiembrie Mark Zuckerberg se va prezenta in fata Congresului american . Exista suspiciuni ca platforma lui adaposteste "fake news", manipulari si derapaje. Vor fi intrebari specifice despre vinderea de spatii publicitare unor "trolli" aflati in legatura cu guvernul rus.
Ce inseamna o companie gigantica , ca Facebook ? Raspunsul este simplu : din cinci secunde petrecute pe internet o secunda este petrecuta pe Facebook.
O astfel de companie, care umple in asemenea masura viata cotidiana a pamantenilor, are, desigur, multe probleme de rezolvat. Si nu toate placute .
Pe 1 noiembrie Mark Zuckerberg va trebui sa se prezinte in fata Congresului american si sa raspunda unor suspiciuni de gazduire de “fake news”, actiuni manipulatoare si derapaje, unele grave. Au mai fost urecheati de Congres fratii de la Google si Tweeter.
Intrebarile vor fi foarte specifice : in ce masura Facebook le-a permis rusilor sa se amestece in alegerea lui Donald Trump.
La inceputul lunii septembrie responsabilul cu securitatea retelei a recunoscut public ca a vandut spatii publicitare – de numai 100.000 dolari – unor “trolli” aflati in legatura cu guvernantii rusi.
Pe 21 septembrie Zuckerberg a promis ca-i va scutura bine pe cei din echipa de securitate si a promis ca “va intari procesul democratic intr-o maniera proactiva “(adica sfatuindu-se cu utizatorii, asa cum a procedat pana in 2012, dupa care a renuntat, n.n).
El a prezentat masuri care vizeaza sa faca “publicitatea politica mai transparenta”.
De exemplu, cei care cer spatiu pentru o astfel de publicitate vor trebui sa indice ce “pagina” i-a finantat ( de exemplu “Eu sunt Epic Fail Memes si aprob acest mesaj”).
Va cere de asemenea ca “pubs”-urile de acest gen sa fie accesibile pentru toata lumea. Se pune capat practicii “dark advertising” care permite sa fie postate mesaje vizibile numai pentru o categorie de vizitatori.
Zurckerberg compara aceste masuri cu cele care s-au luat deja in media specifica radioului si televiziunii : sunt obligati sa mentioneze cine finanteaza publicitatea politica difuzata pe antene.
Toate aceste promisiuni sunt totusi putin credibile. Cu numai cateva ore inainte de anuntul acestor masuri Zurckerberg propunea clientilor noi instrumente de marketing. Intre altele, le propunea marilor branduri sa tinteasca utilizatorii platformei lui prin organizarea unui tur prin magazinele lor.
Acest lucru deja s-a intamplat : dupa o vizita a site-ului Zappos.com ( vanzare on-line de pantofi) , sunt utilizatori ai Facebook care primesc de sapatmani intregi oferte de pantofi, ca si cum s-ar afla intr-un “boutique” de pantofi.
In acest sens este credibil John Lanchester care spune ca, in final, Facebook a fost conceput pentru a extrage date de la utilizatori si a le vinde celor ce se ocupa cu publicitatea.
Cu publicitatea s-au ocupat si trollii rusi, deci…
Pentru a-si recastiga onorabilitatea Zurckerberg a cazut intr-un limbaj ONG-ist . El spune ca a “vegheat la garantarea integritatii alegerilor din Germania”. Intrebarea de bun simt este : “in ce calitate?”.Utilizatorii platformei i-au cerut mult mai putin : sa respecte regulile stabilite in viata politica a lumii reale.
Manifestul lui Zuckerberg “ Building Global Community” incepe sa arate a monstru greu de stapanit .
Materialul a folosit informatii din articolul “ Does Even Mark Zuckerberg Know What Facebook Is?”, Max Read, 01.10.2017, New York Magazine.