Actiunile Facebook au crescut, intr-adevar, la 30 de dolari/unitate, chiar daca se situeaza inca intr-o scadere de 20% fata de pretul initial.
Dar investitorii au trecut mai departe. Ei cauta alte idei marete. IPO-ul Facebook din luna mai 2012 a fost un semn privind noul val tehnologic: asistam la o explozie tehnologica, marcata de platformele sociale, construite in jurul internetului.
Printre simbolurile acestui nou val, se numara Groupon, Zynga, LinkedIn si Pandora Media. Entuziasmul iscat in jurul acestor companii si idei a incurajat inovatia, a schimbat vieti si i-a imbogatit pe fondatori.
Anul trecut a adus 81 oferte publice initiale, evaluate la o suma totala de 29,3 miliarde dolari, de trei ori mai mare decat in 2008, releva un studiu al Dealogic. Mai mult, Wall Street a redevenit relevant, reamintindu-i Americii de rolul esential al industriei si capitalismului intr-o tara cu probleme.
Totusi, a fost prea frumos, ca sa fie adevarat, scriu cei de la The Wall Street Journal. Intrebarea legata de industrie nu era daca s-a produs sau nu o bula informatica, ci cat de mare a fost impactul acesteia, precum si cat va dura.
De la momentul clacarii Facebook-ului, toata lumea a inceput sa taca. Nu ne-am mai confruntat cu nicio oferta publica initiala remarcabila. De asemenea, Silicon Valley a trecut intr-o stare de silenzio stampa, cel putin in aceasta privinta.
Este adevarat ca 2012 a fost cel mai bun an pentru finantarea fondurilor de investitii, comparativ cu 2008; acestea au strans 20,57 miliarde dolari.
Dar unele voci din Silicon Valley nu au respectat codul tacerii. Michael Arrington, antreprenorul si fondatorul TechCrunch, a declarat ca "s-a plictisit", intr-un an in care nu au existat idei inovatoare.
"Nu vad acele idei nebunesti, care existau in urma cu cativa ani", a scris Arrington, "lucruri noi si interesante".
Cifrele sustin afirmatiile taioase ale lui Arrington. Finantarile au scazut la 3,29 miliarde dolari in T4 2012, de la 6,2 miliarde dolari in T2 2012. Numarul fondurilor venture a scazut cu o treime, la 42 la finele anului, de la o maxima de 66 (T3 2011), potrivit analizelor Thomson Reuters si National Venture Capital Association.
Incepand cu luna iunie 2012, au crescut doar actiunile LinkedIn. Pandora s-a mentinut la acelasi nivel, iar actiunile Groupon si Zynga au scazut, mentioneaza The Wall Street Journal.
Fuziunile si achizitiile reprezinta, de obicei, semne ale unei piete prospere, dar 2012 a fost un an dezamagitor, cu contracte de doar 780 miliarde dolari, fata de 877 miliarde dolari, valoare inregistrata in 2010, releva analiza Dealogic. Aceasta bula "are potentialul unui balon festiv, care a fost amplasat intr-o fabrica de ace", scriu jurnalistii straini. Ar fi trebuit sa o "visam noaptea"?
Nicidecum. Noi am fost martorii unui ciclu de inovatie. Succesul rapid al social media si al noilor dispozitive mobile a inspirat tot aerul din camera, pentru a-l sufla in balon.
Inventatorii, antreprenorii si finantatorii au dorit sa creeze urmatoarea platforma virala. Rezultatul a fost (potrivit antreprenorului Francisco Dao), o "camera goala", departe de "esafodul tehnologic", unde are loc procesul inovator.
De asemenea, investitorii de pe Wall Street au fost dezamagiti de promisiunile desarte ale Zynga si Groupon. Facebook s-a poticnit si suspiciunea privind insiderii care "stiau situatia" si au decis sa profite de retea inainte de colaps au devenit simbolurile loviturilor aplicate notiunii de Incredere.
In ultimii douazeci de ani, am asistat la patru bule tehnologice (1995, 2000, 2007 si 2012). Vor mai fi si altele. Pana atunci, nu ne ramane decat sa asteptam IPO-ul Twitter.