Reusita, in toata simplitatea sa
succes in afacericultura organizationalaprincipii
Pentru a garanta succesul pe termen lung al unei intreprinderi, se impune ca principiile sale fondatoare, conceptele sale cheie care ii confera individualitatea si o diferentiaza de concurenti, sa fie descrise explicit, dar si sa fie cunoscute si impartasite de catre toti membrii sai.
Acest imperativ reiese dintr-un studiu publicat in Harvard Business Review de Chris Zook si James Allen, doi asociati ai societatii de consultanta Bain & Company. Prin studierea a sute de mari societati si realizarea de interviuri cu principalii lor manageri, autorii au ajuns la concluzia ca "cele mai multe dintre marile intreprinderi care prospera s-au diferentiat datorita unor criterii simple si au continuat sa pastreze aceste criterii in centrul organizatiei si al deciziilor lor". Succesul companiei Apple, de exemplu, se bazeaza pe simplitatea design-ului si a gamei de produse si pe usurinta utilizarii aparatelor. Aceste principii sunt non-negociabile, explicite, si asimilate de la patron pana la vanzatorul din magazin.
Coeziune in jurul principiilor cheie
Este un exemplu pe care celelalte intreprinderi l-ar putea copia. Conform studiului, managerii ar trebui sa se asigure ca identitatea companiei se rezuma la o formula simpla, cu care toti sunt de acord fara discutii posibile si care este inerenta functionarii intregii intreprinderi.
Autorii reamintesc ca "pe masura ce intreprinderea creste, organizarea se complica, iar informatia incetineste si se deformeaza, ca la telefonul fara fir, sfarsind prin a ucide capacitatea de a fi eficace". Fidelitatea permanenta fata de conceptele cheie si stabilirea unui vocabular comun permit evitarea acestei derive si profitabilitatea pe o piata in continua schimbare. Respectarea principiilor cheie nu inseamna insa imobilism. Compania si oamenii ei trebuie sa stie sa se adapteze, sa invete, dar fara a pierde din vedere aceste repere.