Ministerul Turismului va publica lista neagra a agentiilor de turism fara licenta
agentie de turismlicentapachet turisticasigurari
Ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre, a anuntat vineri, la Sibiu, ca va face publica lista "neagra" a agentiilor de turism, ramase fara licenta, mentionand ca vorbim despre minim 1200 de societati.
"Vom face o baza de date pe care o sa o dam publicitatii. (...) Numai anul trecut, in 2016, s-a ridicat licenta la aproape 1.200 de agentii de turism. Este o cifra destul de mare", a spus ministrul Turismului.
Criteriul de referinta pentru ridicarea licentei de turism este lipsa asigurarilor, a adaugat Alin Burcea, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).
"Trebuie sa respecte toata lumea legea, mai ales ca asigurarea e mica", a declarat Alin Burcea.
Totodata, presedintele ANAT le-a recomandat turistilor romani sa se orienteze catre agentii de turism cu renume, in clipa in care opteaza pentru achizitionarea pachetelor turistice.
"Sa faca ce au facut in ultimii 15 ani. (...) Trebuie sa se orienteze de unde cumpara. Dupa parerea mea este vorba de reputatie. (...) Desigur ca nu e garantie. (...) Sa aiba agentia acreditata, sa fie si membru ANAT (...). Nu garanteaza nimeni nimic, doar daca are licenta IATA, unde ai asigurare pe jumatate de milion, sa aiba un brand, sa nu aiba un istoric de probleme, asta e cea mai importanta recomandare pe care pot sa o fac", a spus Alin Burcea.
Pentru cei care intentioneaza sa achizitionez un pachet turistic prin intermediul une agentii, oferim mai jos o serie de recomandari emise de Autoritatea Nationala Pentru Protectia Consumatorului (ANPC):
Recomandarile ANPC:
- contractul intra in vigoare in momentul in care turistul primeste confirmarea scrisa a rezervarii, in cel mult 60 de zile calendaristice de la data semnarii bonului de comanda;
- agentia de turism este obligata sa furnizeze turistului un bon de comanda numai in cazul solicitarii unor pachete de serviciii turistice care nu fac parte din oferta agentiei de turism;
- preturile stabilite in contracte nu pot fi modificate, cu exceptia cazului in care contractul prevede in mod explicit acest lucru si numai in cazul variatiilor costurilor de transport sau a cursurilor de schimb valutar aferente pachetului de servicii;
- preturile stabilite in contracte nu pot fi majorate, in cursul celor 20 de zile calendaristice care preced data plecarii;
- in continutul contractului se vor prevedea termenele si procedura de depunere a reclamatiilor pentru executarea necorespunzatoare sau neexecutarea obligatiilor ce revin operatorului economic;
- in cazul in care agentia este nevoita sa modifice una dintre prevederile esentiale ale contractului, aceasta are obligatia sa informeze turistul cu cel putin 15 zile inainte de data plecarii;
- turistul are obligatia comunicarii unui raspuns catre agentie in termen de 5 zile de la primirea instiintarii de modificare a contractului;
- in caz de modificare a contractului, turistul poate opta pentru rezilierea contractului fara penalitati sau pentru acceptarea noilor conditii ale contractului;
Ce faci daca nu esti multumit de serviciile turistice?
In cazul in care turistul este nemultumit de serviciile turistice primite, acesta are obligatia de a intocmi o sesizare in scris, clar si explicit, cu privire la deficientele constatate la fata locului, legate de realizarea pachetului de servicii turistice contractat ce se va trasmite prompt atat agentiei, cat si prestatorului de servicii turistice (conducatorul hotelului, restaurantului), prevedere inserata in contractul de comercializare a pachetelor de servicii turistice.