O strategie in domeniul turismului nu este o posibilitate, ci o datorie
turism romaniainstitutul francezprotocol franta
Ministerul Economiei si Institutul Francez au incheiat un protocol pentru dezvoltarea turismului. Documentul a fost semnat de catre Francois Saint-Paul, ambasadorul Frantei in Romania, si Claudiu Vrinceanu, secretar de stat in Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri.
Protocolul a fost incheiat pe o perioada de 3 ani si poate fi prelungit cu acelasi numar de ani, daca nici una dintre parti nu solicita incheierea. Franta este cea mai vizitata tara la nivel mondial, cu 84,5 milioane de turisti straini in 2015.
Protocolul are ca obiective specifice consolidarea schimburilor de experti si favorizarea schimburilor de bune practici in sectorul turismului; sustinerea de mobilitati si parteneriate intre institutii de invatamant si de formare a personalului din sectorul turistic.
De asemenea, isi propune sustinerea consolidarii competentelor lingvistice ale profesionistilor prin introducerea de instrumente adaptate, incluzand si evaluarea; sustinerea realizarii de parteneriate intre colectivitati locale si favorizarea realizarii de proiecte inovative care sa puna in valoare meseriile turismului.
Prin acest parteneriat liceele din Romania cu sectii specializate in domeniul turismului vor putea sa participe la schimburi educationale, acestea adresandu-se atat elevilor cat si profesorilor.
De asemenea, Institutul Francez isi propune sa organizeze activitati de tip hackathon sau cursuri de tip master class (de exemplu, in domeniul gastronomiei), sa creeze parteneriate cu companii pentru organizarea de internship-uri si sa ofere burse de studii in Franta la nivel de licenta sau masterat.
"Va pot asigura ca sunteti asezati pe o comoara. Tara dumneavoastra este magnifica si nu doar ea, ci si oamenii.
Daca vreti sa dezvoltati turismul, aceasta parte de plurilingvism este foarte importanta, iar voi aveti acest avantaj de competitivitate si nu ma refer doar la limba franceza, ci la orice fel de limba straina.
Acest plurilingvism este o caracteristica ce protejeaza bogatia culturala a Romaniei. Cred ca aveti o comoara care poate fi dezvoltata rapid, iar turismul poate deveni, in Romania, un sector care poate crea multe locuri de munca.
A avea o strategie in domeniul turismului nu este o posibilitate, ci o datorie. Traim intr-o lume a imaginilor. Tarile care isi apara modul de viata si competitivitatea sunt cele care au industrie turistica. Lumea nu se poate dezvolta fara sa investeasca in turism. Este foarte bine ca a fost creat acest protocol pentru ca Franta este un standard de calitate in acest domeniu", a declarat Francois Saint-Paul.
La randul sau, Claudiu Vrinceanu a mentionat ca cea mai mare problema in turismul romanesc este lipsa de forta de munca specializata.
"Pentru a rezolva aceasta problema, pe care o regasim in discursul antreprenorilor romani si al investitorilor straini, trebuie sa avem in centru elevul, tanarul. Ar trebui sa privim foarte diferit aceasta generatie tanara, digitala, sa ne gandim la oportunitatile si nevoile ei.
Ma astept ca, peste trei ani, o perioada cheie in parteneriatul nostru, sa vedem rezultate pentru zeci si sute de tineri romani. Acesti tineri sunt mai expusi la digitalizare si internationalizare, iar expunerea la o alta cultura, la o cultura profesionista ne marcheaza foarte mult", a spus Vrinceanu.
De asemenea, Calin Ile, presedinte al Federatiei Industriei Hoteliere din Romania, a declarat ca acest protocol este unul foarte util domeniului pe care il reprezinta.
"Generatia Millenium inseamna 20% din populatia actuala si 100% din viitorul nostru. Industria ospitalitatii se bucura ca prin acest protocol putem obtine o forta de munca mai bine pregatita in urmatorii 3-5 ani.
Avem un risc de a ne bloca din cauza problemelor la nivel de forta de munca. Pentru noi, recunoasterea abilitatilor lingvistice este un avantaj competitiv. Traim intr-o lume a continutului, iar calitatea de a vorbi limbi straine va fi un mare beneficiu pentru Romania pentru ca acest lucru ne va aduce clienti mai buni", a afirmat Ile.
Pe de alta parte, Alin Chipaila, vicepresedinte al Federatiei Asociatiilor de Promovare Turistica din Romania, a afirmat ca formarea celor care lucreaza sau vor sa lucreze in turism este mai degraba una teoretica, in timp ce angajatorii vor tot mai multe cunostinte practice.