Din ciclul Ghici ce-ai mancat asta seara?: O treime din pestii vanduti in SUA este etichetata gresit
alimentatieetichetarepestestatele unite ale americiioceana
Pe fondul ingrijorarii opiniei publice in legatura cu etichetarea produselor alimentare, noi nereguli ies la iveala. Conform asociatiei internationale Oceana, unu din trei pesti vanduti in Statele Unite nu ar purta numele corespunzator speciei sale reale. Asociatia a colectat 1.215 esantioane de pesti, vanduti in 21 de state americane intre 2010 si 2012, le-a analizat ADN-ul si a constatat ca bibanul de mare era etichetat eronat in 87% din cazuri, tonul in 59% din cazuri, iar codul, cambula si lupul de mare chilian intre 19% si 38% din cazuri.
Restaurantele de sushi sunt pline de erori
Analiza a mai aratat ca unii dintre pestii de cultura erau vanduti ca pesti salbatici, iar unele specii periclitate erau mascate sub nume de specii care prospera. Mai periculos, anumite specii care sunt contraindicate femeilor insarcinate din cauza continutului ridicat in mercur (de exemplu, macroul) si altele mai greu digerabile, precum butterfish (numit si “pestele de diaree”), erau camuflate abil. In restaurantele de sushi, asociatia a constatat cele mai multe infractiuni, cu 74% erori in meniu, in vreme ce in restul restaurantelor s-au gasit 38%, iar in magazinele alimentare doar (?!) 18% etichetari incorecte.
Vinovatii sunt greu de gasit
Este greu, totusi, de stiut de unde provin erorile. “Lantul mondial de aprovizionare cu produse marine este unul din cele mai complexe si obscure. Cu un control si cu inspectii minimale din partea guvernului federal si fara teste ADN de-a lungul intregului lant de aprovizionare este dificil de determinat daca frauda s-a produs pe vapor, in timpul prelucrarii primare a pestilor, la nivelul angrosistilor, in cadrul vanzarii en detail sau in alta parte”, recunoaste asociatia Oceana.
In Statele Unite, 90% din pestele consumat est importat, ceea ce face mai dificila trasabilitatea, iar controalele Agentiei americane pentru produse alimentare si medicamente (Food and Drug Administration - FDA) nu acopera decat 2% din aceste produse. In aceste conditii, cumpararea pestelui a devenit un fel de ghicitoare pentru consumatorii americani.
“In afara de faptul de a fi inselati si de a plati mai scump decat valoarea reala a produsului cumparat, un mare numar de consumatori isi vad negat dreptul de a alege un peste din motive de sanatate sau de a proteja speciile amenintate cu disparitia”, arata dr. Kimberly Warner, reprezentant stiintific al asociatiei Oceana si principala autoare a studiului.