Nonconformismul de odinioara din codul vestimentar s-a numit “Casual Friday”. El a aparut in Statele Unite si a luat un avant deosebit la sfarsitul anilor 1990 si inceputul anilor 2000, mai ales in companiile dot-com, care le ofereau angajatilor ocazia de a lucra intr-un mediu profesional, dar relaxat. Silicon Valley a fost unul din pionierii acestui stil, mergand pana la a impune adeseori o tinuta lejera zi de zi.
In companiile din cateva mari orase americane, codul “Casual Friday” nu mai are totusi cautare, chiar daca multi il practica in continuare. In astfel de start-up-uri, angajatii dornici sa depaseasca “uniforma” hanorac-jeansi, pe care o poarte toata saptamana au instituit “Formal Friday”.
Stilul relaxat este depasit
“Facem lucrurile un pic invers, dat fiind ca ne imbracam super lejer in toate celelalte zile ale saptamanii”, explica Akshay Kothari, cofondator al start-up-ului Pulse, care lucreaza la dezvoltarea unui agregator de stiri si ai carui angajati practica “Formal Friday”, adoptand o tinuta clasica in fiecare vineri.
La gigantul jocurilor video Zynga din Silicon Valley exista deja o traditie informala a “vinerei formale”, zile in care angajatii isi pun hainele de duminica.
Chiar si la Facebook, al carui PDG Mark Zuckerberg a purtat uniforma hanorac/tricou la niveluri pana acum nebanuite, echipa de proiectanti se pune “la patru ace” cu ocazia zilei denumite “Corporate Friday”, instituita din 2005.
Este dificil de datat exact aparitia acestei practici in mediul companiilor, dar Barbarian Group, o agentie newyorkeza de creatie si de marketing digital, se numara printre pionieri. Totul a inceput in 2004, in birourile Barbarian din Boston, pornind de la o gluma: o invitatie prin e-mail reprezentand papusile Ken si Barbie in hainele lor cele mai frumoase a fost trimisa pentru a incuraja personalul sa se imbrace elegant in fiecare vineri.
Kevin Chan, directorul artistic care s-a aflat la originea codului “Formal Friday” in compania Barbarian, a explicat ca intreprinderea sa “a fost dintotdeauna atrasa de provocare si de subversiune, preferand sa faca lucrurile un pic diferit.”
Sursa: The Wall Street Journal