1. Oamenii trebuie sa fie situati inaintea profiturilor
Relatiile reprezinta moneda de schimb si succesul unei afaceri. Indiferent de cat de mult iti doresti sa castigi un contract sau o anumita cauza, nu te folosi de oameni, nu ii manipula, nu ii insulta, nu ii denigra, sub nicio forma. Daca vei face asemenea lucruri, raul se va intoarce impotriva ta si mai mult, oamenii nu vor mai vrea sa faca afaceri cu tine. Chiar daca nu poti controla parerile tuturor celor din jur despre tine, poti face tot ce iti sta in putinta pentru a avea o imagine pozitiva, tratandu-i pe oameni cu respect. Este prima si cea mai importanta regula a negocierii.
2. Trebuie sa cunosti cealalta persoana de la masa negocierilor
Oamenii fac presupuneri, despre tine si compania ta. O lipsa de cercetare din partea ta va sugera ca nu te-ai pregatit suficient pentru o intalnire importanta, ca esti un amator. Asigura-te ca intelegi elementele asupra carora negociezi. In privinta vanzarilor, cu cat esti mai bine pregatit, cu atat vei fi mai eficient.
3. Trebuie sa stii ceea ce vrei, ceea ce ai nevoie, ceea ce ai vrea sa obtii
Inainte de a veni la masa negocierilor, gandeste-te ca nu poti face niciun compromis. Nu te lasa prada emotiilor. Chiar si atunci cand situatia este incomoda, este important sa iti mentii obiectivele, sa lupti pentru indeplinirea lor.
4. Punctele de sustinere
In multe situatii, ai anumite avantaje in timpul negocierilor, pe care nu le sesizezi. Pentru a profita din plin de oportunitati, este important sa te gandesti la avantajele unei afaceri. Ar putea fi un partener strategic, cu care vrea sa lucreze celalalt antreprenor sau o promisiune pe care o poti indeplini foarte usor. Pastreaza 2-3 puncte de sustinere, de avantaj si foloseste-le in timpul negocierii.
5. Ofera ceva semnificativ
Cea mai buna metoda de demararea a unei negocieri este oferirea unui "cadou". In cartea sa clasica, "Influence", Robert Cialdini explica acel concept de reciprocitate, prin care, daca oferi ceva cuiva, se va simti dator sa iti intoarca gestul. Motivul generozitatii nu trebuie sa fie acela de a primi ceva in schimb. Obiectivul este acela de a stabili un ton pozitiv in cazul negocierii. Daca esti o persoana generoasa din fire, vei dori sa oferi lucruri care sa creeze bunastare. Cadourile pot fi diverse, dar nu sunt mai importante decat motivarea si respectul.
6. Cum finalizam o negociere?
Daca esti fan al emisiunii ABC "Shark Tank", ai observat acei antreprenori care au pierdut un deal, din cauza faptului ca nu au stiu cand sa se opreasca din vorbit. Identifica acel punct de energie. Cauta confirmarea negocierii, nu ii oferi celuilalt "ocazia" de a se razgandi si pune la punct chiar si cele mai mici detalii. Fii concis, ferm si progresiv.