Angajatii din unele companii americane pot sa vanda sau sa cumpere zile de concediu
angajaticompaniiconcediufamiliezilemunca
Mai sunt trei luni si jumatate pana la sfarsitul acestui an si a venit momentul sa "profitam" de zilele ramase de concediu.
Altii au prea multe zile de concediu, altii au ramas cu prea putine. Intr-un efort de remediere a acestei dileme, unele companii din SUA au implementat programe de "cumparare-vanzare" a zilelor de concediu, care ii ajuta pe angajati sa cumpere zile de concediu pentru anul urmator sau sa vanda zilele ramase din anul actual, de obicei prin deduceri din salariu sau credite. "Licitatia" are loc de obicei toamna.
Practica a crescut in popularitate, in conditiile in care tot mai multi angajati trateaza zilele de concediu, cele in care isi iau liber pentru probleme personale sau din cauza bolii, ca fiind "zile de concediu platite"; in aceste conditii, angajatii au mai multa libertate in gestionarea propriilor programe.
51% din companii ofera in prezent programe PTO, in crestere de la 42%, valoarea constatata in 2009, potrivit Society for Human Resource Management.
Multe companii au descoperit ca programele de vanzare-cumparare a zilelor de concediu reprezinta o unealta excelenta de pastrare si recrutare a angajatilor, spune Brittany Cullison, consilier HR in cadrul G&A Partners, o companie de recrutare. "Angajatii beneficiaza de o flexibilitate mai mare".
La USAA, un furnizor de servicii financiare pentru comunitatea militara din San Antonio, procentul angajatilor care cumpara zile de concediu a crescut in fiecare an, incepand cu 2005, momentul implementarii programului buy-sell. 41% dintre angajati si-au cumparat zile de concediu in luna octombrie a lui 2011, pentru a le folosi in 2012, in crestere de la 38% (2008), a declarat Jeff Weiss, senior vicepresedinte al diviziei de gestiune a beneficiilor pentru angajati.
Multi angajati isi cumpara zile de concediu pentru a rezolva unele probleme personale, pentru a participa la o nunta, la un botez sau la o reuniune de familie. Cota celor care isi vand zilele de concediu a ramas la acelasi nivel, intre 11-12%. Cei mai multi angajati cumpara "pachete de zile de concediu" de o saptamana (perioada maxima admisa), in timp ce vand zile individuale de concediu.
USG Corp, o firma constructoare de materiale de constructii cu 8.700 de angajati, a introdus programul buy-sell pentru angajati in urma cu 20 de ani. Acesta a devenit atat de popular, incat echipa de management a fost nevoita sa reduca numarul de zile admise care pot fi achizitionate la sapte (o saptamana), precizeaza vicepresedintele biroului de resurse umane, Brian Cook.
In prezent, circa 50% dintre angajati isi cumpara o saptamana de concediu in fiecare an - un cost dedus din salariu. Vanzarea zilelor de concediu este o activitate mai putin populara - doar 10% din forta de munca profita de aceasta optiune.
"Oamenii vor sa petreaca mai mult timp cu familia lor", a mai spus Cook.
In SUA, angajatii nu profita din plin de concediu. Un angajat beneficiaza in medie de 2,6 saptamani de concediu in fiecare an, potrivit unui studiu PayScale, cu un esantion de 465.000 subiecti; circa 57% dintre angajati nu utilizeaza toate zilele de concediu, releva un alt studiu, realizat de Harris Interactive, pe un esantion de 2.534 adulti din 10 state americane.