Centura feroviara a Bucurestiului, alternativa la transportul rutier in jurul Capitalei
bucurestiinfrastructuracenturarutierferoviar
Aproape toti soferii din Bucuresti, dar si cei care viziteaza Capitala, au facut cunostinta cu Centura rutiera a orasului. Cozi interminabile, nervi, timp pierdut in trafic si bani aruncati pe combustibil. Putini sunt insa cei care stiu ca Bucurestiul are si o centura feroviara, care in viitorul apropiat ar putea deveni o alternativa viabila la cea rutiera.
Gheorghe Udriste, actualmente director la Metrorex, dar care a gestionat timp de sapte ani de zile problemele infrastructurii Capitalei, cunoaste cel mai bine situatia traficului din cel mai mare si mai populat oras la tarii.
Bucurestiul, printre singurele capitale europene care are centura feroviara
La initiavita fostului ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, a fost initiat si elaborat un studiu de fezabilitate prin care se incearca punerea in valoare a liniei de centura de cale ferata a orasului.
"Bucurestiul este printre singurele orase din Europa care dispune de o retea circulara de cale ferata, in lungime de 80 de km, folosita, in prezent, doar pentru transportul de marfa. Din analiza noastra, reiese ca aceasta poate fi adaptata transportului de calatori cu statii pe intreg traseul. Astfel, locuitorii din zona periurbana a orasului pot sa-si lase masinile in parcarile din apropierea statiilor acestei linii, si sa se deplaseze cu acest tren", a declarat, pentru
Manager.ro, Gheorghe Udriste.
De exemplu, in zona Berceni, daca se prelungeste linia de metrou cu cateva sute de metri, se ajunge la linia de centura, iar acolo va fi un punct de oprire. Astfel, toti cei care vin dinspre Berceni sau Vidra, pot sa-si lase masinile acolo, intr-o parcare, iar mai apoi sa-si continue calatoria cu metroul.
Un proiect de 400-500 de milioane de euro
"Acesta este un proiect pe care aproape l-am finalizat, iar acum incercam sa solutionam problema finantarii, chiar din fondurile structurale, pentru ca reprezinta un proiect de transport intermodal, bine vazut in general de catre autoritati", sustine seful Metrorex.
"Noi incercam dezvoltarea, nu numai refacerea si modernizarea, adica dublarea liniei pe intreaga distanta, pentru ca acum sunt doar 50 de km de cale ferata dubla. De asemenea, vrem sa electrificam pe toata distanta linia, sa aranjam punctele de oprire. In aceste conditii, suma urca spre 400-500 de milioane de euro", a mai spus Udriste.
Principalele probleme de infrastructura din Capitala
Directorul Metrorex considera ca trebuie urmata calea investitiilor masive in infrastructura orasului, pentru ca acesta este invechita si nu mai corespunde cerintelor actuale, numarul de vehicule fiind de 6-7 ori mai mare fata de anul 1990.
"Trebuie sa construim pasaje rutiere, subterane sau supraterane si pasaje pietonale. Exista un proiect de pasaj in zona Piata Romana, de pe vremea primarului Adriean Videanu, dar a fost demarata si modernizarea pasajului de la Piata Muncii. Mai exista multe alte proiecte de modernizare a infrastructurii, dar nu cunosc politica actualei administratii. Cred ca cel mai intelept lucru este sa se continue politica de dezvoltare a infrastructurii Capitalei. Trebuie dezvoltata reteaua de strazi, de canalizare, de transport public, si ar trebui sa investim in utilitati", este de parere Gheorghe Udriste.