Duraziv: Promotiile si ieftinirea manoperei mentin intacte costurile finisarii unui imobil
durazivpromotiimanoperaconstructiiantreprenordaniel guzu
Producatorul de materiale de constructii Duraziv, detinut de antreprenorul local Daniel Guzu (foto), estimeaza ca in ultimii trei ani pretul materialelor de constructii pentru finisaje s-a majorat cu 20%. Costurile acestea nu s-au reflectat in buzunarele consumatorilor finali deoarece atat producatorii din piata cat si distribuitorii au desfasurat campanii promotionale intense in acest interval, iar pretul manoperei a scazut considerabil.
Bugetul mediu necesar pentru achizitia si aplicarea de finisaje in cadrul unui apartament de 60 de metri patrati variaza intre 2.800 si 3.000 de lei, valoare identica celei din 2009. In aceste valori sunt incluse indreptarea peretilor si tavanelor cu glet de finisaj, aplicarea unei vopsele lavabile si a amorsei aferente, precum si montarea de gresie si faianta.
"Costurile produselor pentru finisaje au crescut in ultimii trei ani in medie cu 5-7% pe an. Asta inseamna ca a existat o crestere totala de 20% in ultimii ani. Factorii care au dus la cresterea preturilor sunt scumpirea materiile prime, a utililtatilor si combustibililor, precum si evolutia cursului valutar", declara Daniel Guzu, director general Duraziv. "Paradoxal este faptul ca preturile la produse au crescut, dar costurile de finisare a unei locuinte au ramas cam la acelasi nivel din 2009", precizeaza Daniel Guzu.
In primul rand in acest interval a existat o cerere mai scazuta pentru produse de finisaj. Producatorii si distribuitorii din aceasta piata au apelat intens la promotii ca mecanism de atragere a clientilor. Asadar, cresterea preturilor a fost de multe ori compensata de promotii. Nu in ultimul rand costurile actuale de finisare sunt determinate si de scaderea pretului manoperei la meseriasi.
Ultimii trei ani au avut un efect pozitiv in ceea ce priveste alegerea finisajelor, accentul acordat calitatii produselor fiind unul superior.
"De la an la an se observa o evolutie pozitiva in ceea ce priveste optiunile cumparatorilor, fie ca acestia sunt consumatori finali sau firme de constructii", declara Daniel Guzu. Evolutia pozitiva consta practic in achizitionarea si mai ales informarea legata de produsele de calitate superioara precum si produsele speciale cum ar fi materialele pentru hidroizolatii, adezivii superiori sau mortarele speciale. "Acum se solicita informatii tehnice si demonstratii si se fac comparatii. Daca in anii de boom imobiliar, se opta doar pentru un produs, acum se solicita din ce in ce mai mult sisteme complete si solutii", adauga managerul Duraziv.