Josh Lerner, Harvard Business School: Companiile trebuie sa schimbe modul in care inoveaza. Bugetele uriase de R&D nu mai sunt de ajuns
josh lernerharvard business schoolcompaniiinovatienokia
In noua sa carte, "The Architecture Of Innovation", profesorul de investment banking Josh Lerner (foto), de la Harvard Business School, spune ca lucrurile, cand vine vorba de inovatie, nu mai merg ca inainte. El da exemplul Nokia, care intre 2004 si 2007 a cheltuit 22 miliarde de dolari pe cercetare si dezvoltare (research and deveplment; R&D). In ciuda acestui buget urias, Apple, care in aceeasi perioada a cheltuit doar 2,5 miliarde pe dolari pe R&D, i-a luat painea de la gura companiei finlandeze pe piata de smartphone-uri.
O actiune Nokia valoreaza acum 3 dolari, iar un titlu Apple aproape 700 de dolari.
Nokia a facut greseala sa se concentreze doar pe telefoanele ieftine si a ramas in urma in cursa smartphone-urilor, de unde vin profiturile.
Investitiile in startup-uri, o solutie
Un model alternativ pentru inovatie este investitia in startup-uri care vin cu idei revolutionare. Deja multe companii mari investesc in firme mici. Potrivit unui sondaj CB Insights, publicat de agentia Reuters, investitiile corporate in startup-uri au crescut cu 16% anul trecut, comparativ cu 2010, pana la 2,1 miliarde de dolari.
Lerner spune ca marile companii nu trebuie sa se astepte ca investitiile in startup-uri sa dea roade intr-un timp scurt, deoarece acest lucru se intampla rar.
De exemplu, investind in firme care produc aplicatii mobile, Apple a ajutat la crearea celui mai mare ecosistem din lume pentru dispozitive mobile. Astfel, avand in spate sute de mii de aplicatii, foarte multe de calitate, produsele Apple sunt mai atractive decat cele ale concurentei.
Degeaba Windows Phone de la Microsoft, folosit acum de Nokia, este un sistem de operare foarte bun, intuitiv si fluid, daca utilizatorii nu au acces la aplicatii de aceeasi calitate ca cele de pe Android sau iPhone.
"Sa obtii mai mult cu putin este o prioritate in actuala economie. Investitiile externe inteligente, standarde mai mari pentru grupurile de cercetare si noi structuri le permit companiilor sa inoveze mai mult, sa cheltuiasca mai putin si sa se concentreze pe viitor", conchide profesorul.
Sursa foto: Flickr.com/
babsonmbalife