Publicitatea in Romania: 0,66 miliarde euro
publicitatebratorangevodafoneziarul financiar
Piata de publicitate din Romania a ajuns, in 2012, la valoarea de 656 milioane euro (valoare ratecard), conform studiului de Monitorizare a Investitiilor in Publicitate (MIP) pentru Presa Scrisa, Radio, Online si OOH (outdoor si indoor) realizat de BRAT.
Orange si Vodafone sunt companiile care au investit cel mai mult in publicitate in 2012. Orange a investit 28,84 milioane euro, adica 6,6% din total, iar Vodafone aproape 16,18 milioane euro, in jur de 3,7%.
Pe urmatoarele trei pozitii se afla Domo Retail (8,04 mil. euro), Procter % Gamble (7,4 mil. euro) si Carrefour (7,23 mil. euro).
In cazul presei scrise, publicatia care a atras cele mai mari volume de publicitate din partea clientilor de publicitate in anul 2012 a fost Ziarul Financiar, 9,13 milioane de euro, circa 5,46%.
Pe locul doi se situeaza Gazeta Sporturilor (6,9 mil. euro), iar pe trei Adevarul (6 mil. euro). In cazul site-urilor web, primele doua pozitii din punct de vedere al volumului de publicitate atras de la clientii de publicitate sunt ocupate de catre libertatea.ro (17,9 mil. euro) si cancan.ro (17,9 mil. euro), urmate de catre antena3.ro (11,4 mil. euro) si ziare.com (6,9 mil. euro).
Din suma totala, publicitatea standard/barter reprezinta circa 71%, iar promovarea de produse media (presa scrisa, siteuri web, statii radio sau tv) de tip self-promotion sau cross–promotion a inregistrat aproximativ 19%.
In cadrul studiului sunt inscrise peste 250 dintre cele mai relevante publicatii nationale, locale si regionale, opt statii radio nationale, aproximativ 3.000 de site-uri web, precum si 10 cele mai importante companii de OOH. In cazul publicitatii online sunt monitorizate doar campanile publicitare de tip display, si nu este inclusa publicitatea servita de site-uri specializate cum ar fi Google, Facebook, Yahoo etc.