Romanii lanseaza turismul cu autoservire
autoservireturismromania
Ani de zile, romanii s-au scarpinat in cefele oricum mai subtiri decat cele ale vecinilor de la Sud de Dunare, nereusind sa inteleaga cum de au reusit acestia din urma sa dea lovitura prin lansarea si apoi specializarea in turismul all inclusive. Pentru ca, orice s-ar spune, ani buni de zile, bulgarii ne-au cam luat fata la turismul cel aducator de multi bani la bugetul oricarui stat.
Numai ca “reteta” aplicata de catre bulgari pare sa fi fost una cat se poate de simpla, ea bazandu-se practic, in principiu, doar pe doi factori. Astfel ca, in primul rand, au redus la minim taxele aferente domeniului turistic si apoi i-au lasat pe germani sa-si faca ei treaba cum stiu mai bine. Si cam asta a afost tot, rezultatele fiind mai mult decat notabile.
Iata insa ca ultimele evenimente pe plan international si securitatea tot mai precara a turistilor in zonele care ne atrasesera ca niste magneti si proprii nostri turisti au facut ca Romania sa redevina, in acest an, destinatia turistica numarul unu. Asa ca, la mare sau la munte, 2016 se anunta a fi, de departe, cel mai bun an din ultimul deceniu, mai ales ca se pare ca pana si vremea s-a hotarat sa dea o importanta mana de ajutor in acest sens. Numai ca marea surpriza a verii este lansarea, mai ales de catre micii patroni din turism, a asa-numitului turism cu autoservire.
Desigur, la acesta bietii antreprenori au recurs mai mult de nevoie, decat din complicate strategii manageriale, dar iata ca noul concept suta la suta romanesc nu doar ca a prins, dar se si impune pe zi ce trece. Si asta pentru simplul fapt ca, in Romania zilelor noastre, patronii nu mai au pe cine sa angajeze, si daca ar da cu tunul si chiar daca umbla la salarii sau alte beneficii pentru a atrage mana de lucru. Fie ea si una necalificata, ca de specialisti nici macar nu poate fi vorba, dupa cum o arata realitatea de fiecare zi.
Asa ca, la mare, “rup” autoservirile, care au devenit mai profitabile si decat magazinele alimentare de unde turistul roman de cearsaf continua sa se alimenteze cu baxuri de bere la PET. Mai mult chiar, la multe astfel de terase care au impanzit litoralul exista un singur casier, turistii fiind invitati sa-si cantareasca singuri produsele alese si sa se serveasca, punandu-si in farfurii. Si s-a ajuns aici doar pentru ca, dupa cum recunosc patronii, nu au mai gasit oameni, nici macar in zonele defavorizate, pe care sa-i angajeze drept ospatari sau picoli. Asa ca nu au avut incotro si s-au adaptat. Iar romanii, bucurosi ca scapa astfel si de corvoada darii unui bacsis, au imbratisat din mers moda mesei la autoservire.
Mai nou, moda a prins si la munte, chiar daca nu inca si pe exlusivista Vale a Prahovei. In schimb, de la Runcu pana la Moeciu, tot mai multi proprietari de pensiuni, care nu reusesc sub nicio forma sa angajeze cameriste sau bucatari pentru pregatirea micului dejun inclus in pret, au lasat mai jos tarifele si le ofera turistilor varianta sa se autogospodareasca singuri, facandu-si paturile sau dandu-le acces nelimitat la bucatarii si camara cu provizii. Si, cel putin deocamdata, turismul cu autoservire incepe sa faca furori si in zona de munte.