Site-urile de reduceri Groupon sau LivingSocial fac mai mult rau decat bine?
reducerigrouponlivingsocialstarbucksvenituricomercianti
In urma cu un an, mecanismul de functionare al unui serviciu de reduceri zilnice parea simplu in teorie. Un comerciant incheie un contract cu un site de reduceri, precum Groupon, ofera un discount unei audiente mari si se pricopseste cu o gloata de noi clienti.
Groupon, cel mai mare jucator din industrie, a inregistrat in 2011 venituri de 1,6 miliarde de dolari, in crestere cu 419% comparativ cu 2010, si pierderi nete de 256,7 milioane de dolari. Mai mult, in Marea Britanie, Groupon a primit un ultimatum de trei luni, timp in care trebuie sa-si imbunatateasca practicile, de la Office of Fair Trading (OFT). Institutia a gasit multe inclacari ale regulilor de protectie a consumatorilor la Groupon, potrivit BBC News. Este vorba de practici legate de preturi, publicitate, nerespectarea termenelor sau clauze contractuale "neortodoxe".
La al doilea mare jucator din industrie, LivingSocial, detinut in proportie de 31% de cel mai mare retailer online de pe planeta, Amazon.com, situatia este si mai delicata. La venituri de 245 milioane de dolari, compania a inregistrat anul trecut pierderi nete de 558 milioane de dolari. Insa acestea sunt doua cazuri fericite. In 2011 au iesit din afaceri 798 de site-uri de reduceri zilnice din toata lumea.
Industria mondiala a cupoanelor de reduceri zilnice avea in 2011 o valoare de 3 miliarde de dolari.
Julie Mossler, director de comunicare la Groupon, incearca sa repozitioneze compania: "Nu toti comerciantii sunt priceputi in afaceri. Nu au timp sa analizeze ROI-iul sau sa-si inteleaga clientii. Aici intervenim noi. Nu ne mai consideram un furnizor de cupoane de reduceri zilnice, ci un partener comercial".
O industrie... controversata
Acum se pune intrebarea: vor deveni vreodata aceste afaceri profitabile? Sunt ele o cale avantajoasa de a atrage clienti? Nu prea, potrivit companiei Applied Predictive Technologies (APT), care se ocupa cu analizarea rezultatelor campaniilor pe retelele sociale. Printre clientii sai se numara giganti precum Starbucks, Staples sau Subway. Jonathan Marek, vicepresedinte la APT, citat de FastCompany.com, este sceptic in legatura cu beneficiile pe care le aduc siteurile de "chilipiruri" precum Groupon companiilor. "Poti avea vanzari mai ridicate de pe urma a ceva ca Groupon, dar numai pe perioade scurte", spune Marek. Potrivit lui, daca oferi un serviciu sau produs care costa 100 de dolari pentru 50 de dolari, 25 de dolari merg la Groupon. Compania mai ramane cu doar 25 de dolari. Vor creste vanzarile produsului/serviciului, dar cu siguranta nu si veniturile.
Mai mult, un sondaj realizat in ianuarie a.c. de catre Susquehanna Financial Group si Yipit printre comercianti care au derulat reduceri prin intermediul site-urilor de profil a aratat ca jumatate dintre firme nu mai planuiesc sa faca oferte in urmatoarele sase luni.
"Pentru noi aceste oferte au fost o chestie murdara. Clientela LivingSocial este ceva mai educata. Groupon este preferat de vanatorii de chilipiruri. Clientii vor doar sa cheltuiasca valoarea cuponului si deseori sunt nepoliticosi - ceea ce este impresionant, deoarece, de fapt, le oferi lucruri gratuit", spune Peter Shelsky de la firma Shelsky's Smoked Fish din New York. Shelsky admite insa ca ofertele derulate prin site-urile de cupoane de reduceri ajuta in anumite perioade ale anului, in special in lunile de iarna, precum ianuarie. El a oferit cupoane de 20 de dolari pentru 10 dolari, de 160 de dolari pentru 55 dolari si de 45 de dolari pentru 20 de dolari. Groupon a vandut 1.064 de cupoane, iar Shelsky's Smoked Fish a incasat 11.000 de dolari. "Te ajuta sa-ti platesti facturile, in special iarna, cand fluxul de numerar este redus. Dar in sezonul de varf? De sarbatori? Uita de cupoanele de reduceri", spune Shelsky.
In concluzie, cupoanele de reduceri ajuta de multe ori, in anumite perioade ale anului si in functie de domeniul pe care sunt oferite. Dar tot de multe ori aceste oferte se dovedesc a fi o experienta "traumatizanta" pentru comercianti. Este vorba de clienti nepoliticosi sau site-uri de reduceri neserioase, care intarzie platile. Pentru cei care investesc in actiuni ale site-urilor de reduceri nu se stie deocamdata daca efortul financiar merita.