Statul s-a imprumut de 500 de milioane de euro pentru metrou si Electrocentrala Paroseni
ministerul economieiimprumutbeimetrouelectrocentralaparoseni
Ministrul Finantelor Publice, Gheorghe Ialomitianu, si vicepresedintele Bancii Europene de Investitii (BEI), Wilhelm Molterer, au semnat doua contracte de finantare in valoare totala de 497,65 milioane euro.
Primul imprumut, de 465 milioane euro, pentru proiectul de modernizare a metroului, este acordat pe o perioada de 25 de ani, cu o perioada de gratie de sase ani, iar cel de-al doilea imprumut, de 32,65 milioane euro, destinat unui proiect de mediu la societatea Electrocentrale Paroseni, are o maturitate de 15 ani, cu o perioada de gratie de patru ani, a declarat ministrul Gheorghe Ialomitianu.
Oficialul MFP a precizat ca dobanzile la cele doua imprumuturi sunt accesibile si se situeaza sub 4%. "Imprumuturile au o maturitate lunga si sunt cu dobanzi accesibile, mai ales in perioada aceasta, cand avem o criza de lichiditati", a spus ministrul Finantelor, care a adaugat ca MFP colaboreaza bine cu cele doua ministere beneficiare ale fondurilor - Ministerul Transporturilor si Ministerul Economiei.
Doua miliarde de euro de la BEI, din 1990 si pana acum
Vicepresedintele BEI a declarat ca anul 2011 a fost unul de succes pentru colaborarea dintre Romania si BEI, imprumuturile acordate situandu-se la aproximativ un miliard de euro, finantarile acordate incepand din 1990 ajungand astfel la noua miliarde de euro.
Molterer a mai spus ca Romania este un partener important pentru BEI, care va continua sa sustina dezvoltarea economica a tarii prin finantare si asistenta tehnica.
Primul imprumut vizeaza finantarea Proiectului privind Modernizarea Metroului din Bucuresti - etapa a V-a, magistrala 5 Drumul Taberei - Pantelimon, tronsonul Universitate - Pantelimon.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a declarat ca in 2011 au demarat lucrari noi de investitii la metrou, iar lucrarile la magistrala 5 au inceput deja, pe tronsonul Drumul Taberei, urmand tronsonul Eroilor-Piata Iancului.
Ea a precizat ca, din totalul finantarilor acordate de BEI Romaniei, Ministerul Transporturilor este beneficiarul unor sume totalizand un miliard de euro.
Secretarul de stat in Ministerul Economiei, Claudiu Stafie, a precizat ca finantarea pentru proiectul de mediu de la Electrocentrale Paroseni vizeaza inlocuirea sistemului de depozitare a cenusii cu unul modern.
Impactul este atat de mediu - eliminarea a 25.000 de tone de dioxid de sulf din gazele de ardere, cat si unul economic - asigurarea energiei electrice si termice pentru cei 200.000 de locuitori din Valea Jiului. Proiectul este estimat sa fie finalizat in anul 2015.