Riscul in afaceri se traduce prin variabilitatea rezultatului, afectand rentabilitatea activelor si in consecinta rentabilitatea capitalului investit. Aceasta variabilitate poate fi cu atat mai bine stapanita, cu cat firma poseda un grad mai mare de flexibilitate.
Riscurile activitatii economice rezulta in principal din incapacitatea firmei de a-si adapta continuu costul (in sensul micsorarii) si de a se adapta la mediul economic.
Riscul in afaceri poate fi abordat fie din punctul de vedere al activitatii interne a firmei, fie din punctul de vedere al mediului extern in care evolueaza aceasta.
In raport cu functiunile firmei, principalele categorii de riscuri interne sunt:
- riscurile legate de aprovizionare si desfacere (contracte care nu au putut fi onorate de catre furnizori, ingustarea pietei de desfacere etc.);
- riscurile tehnologice (imposibilitatea achizitionarii tehnologiei moderne din cauza problemelor legate in principal de finantarea investitiilor);
- riscurile generate de factorul uman (greve, incompetenta etc.);
- riscurile informationale (imposibilitatea de a tine pasul cu noile tendinte ale pietei).
Riscurile externe se manifesta in mediul in care firma isi desfasoara activitatea:
- riscurile politice se refera la schimbarile care pot modifica radical mediul economic in care firma isi exporta in cea mai mare parte produsele (risc de tara);
- riscurile financiare afecteaza rezultatele firmei in urma unor schimbari ce apar in conditiile pietei. Aceste riscuri sunt in afara sferei de control a firmei. De aici apare necesitatea identificarii si a masurarii riscurilor conjuncturale si, in primul rand, a riscului de pret si a riscului valutar;
- riscurile contractuale se refera la nerealizarea de catre partener a obligatiilor pe care si le-a asumat prin contracte.
Acest risc poate aparea fie cand unul contracte nu mai prezinta interes pentru partener (risc de neexecutare), fie cand partenerul nu mai este in masura sa-si respecte obligatiile contractuale (risc de insolvabilitate).
Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Cum sa pornesti afaceri
Ultimele NOUTATI
Ghidul angajatorului. De ce este vitala monitorizarea timpului de lucru al salariatilor?
Primii speakeri anuntati la GPeC SUMMIT 20-21 Mai & start la inscrieri in programul GPeC Proficiency
Probleme neasteptate cu e-Factura: ce piedici au mai descoperit patronii
Marea teapa cu masini electrice: la teste s-a aflat ca autonomia reala e si cu o treime mai mica decat cea promisa de producatori
In Romania muncesc in jur de 5 milioane de oameni, peste 1,2 milioane sunt bugetari
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Partenerii nostri
Te-ar putea interesa si
Probleme neasteptate cu e-Factura: ce piedici au mai descoperit patronii
Marea teapa cu masini electrice: la teste s-a aflat ca autonomia reala e si cu o treime mai mica decat cea promisa de producatori