Un sfert dintre legumele si fructele din magazinele mari sunt productii autohtone
magazineretailfructelegumeautohton
Un sfert dintre legumele si fructele, dar si jumatate dintre produsele lactate comercializate in marile magazine din tara provin din Romania. Declaratia a fost facuta de Magor Csibi, director World Wide Fund for Nature Romania.
"Pozitia de dominatie a lanturilor de magazine devine din ce in ce mai mare, mergand spre o posibila situatie de monopol, iar in acest context este inevitabil sa ne intrebam in ce masura aceste companii isi asuma, dincolo de asigurarea profitului, si un rol social. De alegerile si optiunile acestor retaileri depind mii de producatori locali, comunitati si industrii", a spus Csibi.
Raportul indica faptul ca retailerii romani sunt netransparenti, ignora producatorii locali, preocuparea lor fata de mediu nu se regaseste in practicile din interiorul pietei, iar credibilitatea raspunsurilor oferite este serios pusa la indoiala de realitatea de pe rafturi.
Conform punctajului acordat de WWF, niciun retailer nu a obtinut 50% din scorul maxim.
Ordinea sta in felul urmator: Mega Image (42,92%), Billa (39,11%), Lidl (33,63%), Kaufland (28,18%), Auchan (17,26%), Carrefour (17,17%), Cora (15,38%), Real (13,89%), Profi (10,54%), Penny Market (8,57%).
Cea mai verde categorie comercializata este cea de oua (99%), urmata de lapte (67%). Fructele si legumele (26,85%), pestele, detergentii si produsele din hartie primesc cartonas rosu.
Nicio companie din top 10 nu comercializeaza fructe sau legume romanesti provenite dinagricultura ecologica. Trei din zece vand peste inghetat sau conserve de peste certifica MSC (Marina Stewardship Council) si doi din zece au pe rafturi detergenti de rufe certificati ecologic.
Studiul Retailer Scorecard urmareste performanta retailerilor in sase sectoare cheie de business cu impact asupra mediului si societatii ca pestele, produsele lactate, legumele si fructele, produsele din hartie, detergentii si politicile de mediu.
Instrumentele de cercetare s-au bazat pe fisa de observatie si chestionarul aplicat companiilor. Raportul s-a derulat in perioada 18 aprilie - 18 mai.