Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Climatul de Consum in Europa: Romanii nu simt cresterea economica

Climatul de Consum in Europa: Romanii nu simt cresterea economica
de la 28 Aug. 2014
Climatul de Consum in Europa: Romanii nu simt cresterea economica Tags: gfkromaniacrestere economieputere de consumconsumatoriinvestitii

Economia din statele Uniunii Europene (UE) continua sa se redreseze. Insa crizele din Irak si Ucraina ar putea destabiliza cresterea economica din Europa. Consumatorii europeni isi recastiga si ei increderea. Acest lucru este reflectat in evolutia indicatorilor pentru asteptarile privind starea economiei si veniturile, si pentru dorinta de cumparare, in majoritatea tarilor incluse in sondaj. Indicele climatului de consum GfK pentru UE (28 tari) se situeaza in prezent la 9,1 puncte. Acestea sunt rezultatele sondajului GfK Climatul de consum Europa.


In trimestrul al doilea al anului, dezbaterea din Europa a fost dominata in primul rand de trei subiecte: alegerile europene, intrebarea daca, la nivel de tari, ar trebui sa se continue cu impunerea masurilor de reducere a cheltuielilor publice sau sa se investeasca in programe economice si crizele din Irak si Ucraina.

In ciuda tuturor acestor dezbateri si crize, saltul din tarile membre ale UE, si ca urmare din intreaga UE, pare sa fi fost consolidat. Indexul climatului de consum pentru UE 28 a crescut usor in trimestrul al doilea, situandu-se in prezent la 9,1 puncte. Aceasta este cea mai ridicata valoare inregistrata din aprilie 2008, cand indicatorul se situa la 11,9 puncte. Diversii indicatori prezinta o tendinta ascendenta in majoritatea tarilor. Grecii, mai ales, par sa considere ca ce a fost mai greu a trecut. Comparativ cu inceputul anului, consumatorii polonezi si cehi adopta si ei o atitudine cu mult mai optimista in ceea ce priveste viitorul.

Cheltuim sau economisim?

Alegerile europene au aratat ca opinia publica din Europa este din ce in ce mai polarizata in doua tabere: pro-europeana si anti-europeana. Partidele eurosceptice au inregistrat o crestere drastica a numarului de voturi, mai ales in Franta si Germania. Increderea in Europa a crescut insa in mod considerabil in Grecia, Italia si Spania. Pe de o parte, urmatoarea Comisie Europeana trebuie sa ajute tarile slabe economic, dominate de criza, sa isi depaseasca dificultatile si sa revina la cresterea economica. Pe de alta parte, tarile mai puternice sub raport economic devin tot mai iritate de reducerea criteriilor de stabilitate pentru tarile aflate in centrul crizei. Mai presus de toate, ele doresc sa vada o consolidare a bugetelor nationale in vederea reducerii riscului de repetare a crizei.

Comisia Europeana va continua sa se concentreze intens asupra necesitatii continuarii impunerii de masuri de austeritate de catre fiecare tara si asupra masurii in care o crestere a imprumuturilor este justificata in vederea redresarii economiilor nationale. Ajutorul pentru eurosceptici va incepe sa se reduca treptat numai daca se poate gasi o solutie eficace si durabila care sa readuca intreaga Europa pe calea cresterii.  

Un alt factor continuu de incertitudine economica il constituie crizele din Irak si Ucraina. Impactul crizei din Irak este deja evident in cresterea pretului titeiului. Daca criza va continua sau daca va afecta chiar volumul de titei disponibil, pretul combustibilului va creste, ceea ce va avea imediat un efect de domino ca urmare a cresterii costurilor de transport pentru numeroase produse. Criza din Ucraina este importanta pe plan psihologic, tara fiind relativ nesemnificativa pentru UE sub raport economic. De exemplu, numai 0,5 procente din exporturile germane sunt facute in Ucraina. Economia globala continua insa sa se afle intr-o stare fragila. In conditii de insecuritate crescuta, investitorii devin, in general, mai precauti, cer prime de risc mai mari sau amana, pentru moment, deciziile legate de investitii. In consecinta, preturile actiunilor scad si, ca urmare a insecuritatii generale, consumatorii cumpara mai putin. Odata ce aceasta spirala este declansata, rezultatele pot fi destul de dramatice.

Romania: Cresterea economica nu se simte

Economia romaneasca inregistreaza de circa 18 luni o crestere puternica. Se pare insa ca acest salt economic nu a avut deocamdata impact asupra consumatorilor. Toti indicatorii continua sa aiba valori negative. Asteptarile privind starea economiei se situeaza in prezent la -10,4 puncte. Este o crestere de circa 7 puncte, comparativ cu luna martie. Insa, in urma cu un an, indicatorul se afla la un nivel similar, respectiv -16,1 puncte.

Asteptarile privind veniturile sunt si ele, cu toate ca doar marginal, sub media pe termen lung de zero puncte, situandu-se la -0,7 puncte. Ceea ce inseamna ca, comparativ cu luna martie, indicatorul a crescut cu 7,5 puncte. Cu un an in urma, valoarea era de -5,3 puncte.

In momentul de fata, dorinta de cumparare se situeaza la -14 puncte, respectiv la acelasi nivel ca si in luna martie. Comparativ cu iunie 2013, cresterea inregistrata este, de fapt, de 8,5 puncte. In mai, indicatorul se situa la -8,4 puncte, urcand deci la cea mai ridicata valoare avuta din decembrie 2013.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor


Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement