GfK: Piata bunurilor de folosinta indelungata din Romania, in scadere cu 2,5% in T2
gfkgfk temaxbunuriscaderifructeelectrocasnice
Piata bunurilor de folosinta indelungata din tara noastra scade in continuare. Cel de-al 2-lea trimestru din 2012 a inregistrat evolutii diferite in cadrul GfK TEMAX, cu cresteri, dar si cu scaderi. Cumuland, valoarea inregistrata de sectoarele monitorizate a fost cu 2,5% sub cea din T2 2011.
Singurul sector care s-a bucurat de o crestere cu doua cifre (19,2%), fata de T2 2011 a fost cel foto. Cele mai mari pierderi s-au inregistrat pe piata electrocasnicelor mici si mari, cea din urma marcand o rata de scadere de doua cifre.
Evolutia vanzarilor pentru bunurile de folosinta indelungata in Romania - Vara s-au vandut foarte bine produsele foto. Vanzarile de camere foto digitale si rame foto digitale au ajuns la 12 milioane euro in T2 2012.
Televizoarele, salvarea pietei electronicelor - In T2 2012, vanzarile de electronice au crescut cu 3%, ajungand la 58 milioane euro. S-au vandut bine televizoarele cu ecran plat. Piata de televizoare a generat valoare adaugata si prin tranzitia de la LCD la LED. Peste jumatate din vanzarile totale din 2012 au fost facute cu modele LED. GfK mentioneaza ca restul produselor electronice analizate au avut in T2 2012 o evolutie stabila sau negativa.
Telecom: Smartphone-urile, combustibilul valorii sectorului - Piata de telefoane mobile si smartphone-uri a crescut in T2 2012 cu 0,7%, fata de perioada similara din 2011, ajungand la 43 milioane euro. Utilizatorii mizeaza in general pe smartphone-urile cu Android, camera foto mai mare de 5,5 megapixeli si ecran tactil.
Tableta, la granita dintre IT si Telecom - Al doilea trimestru din 2012 a fost relativ stabil pentru piata de IT. Sectorul a scazut cu 2%, la 84 milioane euro. Monitoarele si Desk Computerele au inregistrat scaderi de 2 cifre, in timp ce laptopurile au fost foarte aproape de aceeasi valoare atinsa in T2 2011. Tabletele au reusit sa stabilizeze echilibrul pe piata, deoarece ofera mobilitate, flexibilitate si o interfata accesibila.
Imprimante si multifunctionale: Ce ne-am face fara multifunctionalele laser? - Piata de imprimante si multifunctionale ramane stabila in jurul valorii de 7 milioane euro in T2 2012, inregistrand o scadere usoara de 2,9%, fata de anul anterior. Aceasta performanta a fost asigurata de cresterea pietei de multifunctionale laser.
Piata electrocasnicelor mici, afectata de criza politica? - "Mediul politic instabil, dar si recesiunea in multe tari din zona euro au contribuit la incetinirea ritmului de crestere a economiei romanesti, situatie resimtita in mod considerabil si pe piata electrocasnicelor mici. Cu o scadere in valoare de 9% in euro, piata electrocasnicelor mici a ajuns in al doilea trimestru al anului curent la 22 milioane de euro, fata de 24 milioane de euro in T2 2011", precizeaza GfK. O categorie a reusit insa sa ramana stabila: aparatele pentru prepararea bauturilor. Cresterea remarcabila din acest trimestru a fost impulsionata de vanzarile masinilor cu presiune ridicata (expresoare fullautomatice, cu capsule de la orice producator sau traditionale), dar si de performanta buna a aparatelor de cafea cu presiune mica, care utilizeaza capsule.
De asemenea, a crescut piata aspiratoarelor fara sac, cu 3% si cea a sistemelor de calcat (crestere de doua cifre), precum si cea a storcatoarelor de fructe si legume (2%). In T2 2012, 84% din cifra de afaceri de pe piata electrocasnicelor mici a fost generata de produse care costa mai putin de 100 euro.
Electrocasnicele mari: Rata de scadere de doua cifre in T2 2012 - "Cu 10 milioane de euro peste valoarea din T1 2012, dar cu 10% mai putin decat T2 2011, sectorul electrocasnicelor mari ocupa in continuare a doua pozitie in categoria bunurilor de folosinta indelungata. Este important de mentionat impactul ratei de schimb pe aceasta piata - in timp ce in euro sectorul scade cu 10%, in RON scaderea pe sector a fost de doar 3%. Raportat la moneda nationala unele categorii precum cuptoare, masini de spalat vase, congelatoare si plite au aratat cresteri.
In cadrul sectorului evolutiile au fost dintre cele mai diverse; daca cele mai mari piete de electrocasnice mari au inregistrat scaderi de doua cifre, segmentele in dezvoltare precum cuptoarele, plitele, masinile de spalat vase si uscatoarele au scazut doar cu putin valoarea fata de aceeasi perioada a anului trecut in euro. Cu toate ca aceste piete mai mici inregistreaza performante bune de la trimestru la trimestru si prezinta potential, reprezinta doar 12% din piata electrocasnicelor mari.
In ciuda asteptarilor retailerilor si producatorilor, promotiile intense de pe piata de frigidere si cea de congelatoare nu au reusit sa impulsioneze vanzarile peste valoarea din 2011. Mai mult, pe piata cuptoarelor cu microunde se comercializeaza cu aproximativ 20% mai putine unitati decat anul trecut. Piata masinilor de spalat rufe isi continua scaderea inceputa in T1 2012, masinile de spalat rufe cu incarcare verticala si cele semiautomate inregistrand rate de scadere de doua cifre. Consumatorii pierd din incredere si din dispozitia de a cumpara, fiind mai retinuti in a achizitiona electrocasnice mari in aceasta perioada a anului", arata studiul Temax.